Teman, marknader och målgrupper

Genom att vi i vår kommunikation och marknadsföring arbetar med teman kan vi lättare presentera och sälja erbjudanden från Dalarna. Det ger helt enkelt hjälp till att fokusera ett budskap. Det ger också en riktning för var det finns potential för produktutveckling.

De svenska målgrupperna kan finjusteras på ett annat sätt än de utländska. Här finns målgrupper som livsnjutare som kan återfinnas under alla teman beroende på utbudet. Detsamma gäller evenemangsbesökare där evenemang som man både tittar på och/eller deltar i finns inom alla teman. För den utländska marknaden har vi använt oss av Visit Sweden’ målgruppsdefinition.

I arbetet med att ta fram de olika temana har vi inom Destination Dalarna jobbat utifrån en utbuds- och efterfrågemodell. Dalarnas teman är utvalda utifrån:

a. att det redan finns ett utbud av produkter
b. det finns en efterfrågan på marknaden
c. det finns möjlighet till fortsatt produktutveckling

Dalarnas teman är:
Outdoor Sommar, Outdoor Vinter, Kultur & Tradition och Alpin skidåkning.

De har stämts av mot Visit Swedens så kallade positionsteman. Det heter positionsteman för att det handlar om att positionera Sverige på utlandsmarknaden i förhållande till andra länder. Här vill Dalarna naturligtvis vara med och bidra till bilden av Sverige som turistmål och samtidigt nyttja kraften i Sveriges arbete i vårt eget.

Dessa positionsteman är: Natural Playground, Swedish Lifestyle, Vitalised Meetings, Urban Nature.

För vart och ett av Dalarnas egna teman har produktområden, profilbärare, marknader och målgrupper identifierats. Som en genomgående röd tråd i allt arbete med att kommunicera, positionera och utveckla besöksnäringen i Dalarna har vi också arbetat med det vi kallar ”Barnens Dalarna” – upplevelser och produkter där familjer kan delta tillsammans.

Tema, produktområde, profilbärare, marknad, målgrupp

Outdoor sommar = Natural Playground
Produktområden: Enkla, tillgängliga aktiva erbjudanden enligt ”all inclusive”-modellen, där besökaren själv får närma sig och ta till sig naturen och kulturen till fots, på cykel eller häst eller med fiskespö.

Profilbärare:  Cykelvasan, Fulufjället, nationalpark med det högsta vattenfallet
Björnparken, Tomteland, Trollskogen, Leksands sommarland, Experium,
allemansrätten och dess möjligheter till paketerade upplevelser i naturen.

Marknad: Sverige, Norge, Nederländerna, Tyskland (via agenter), England, Danmark
Målgrupp Sverige: friluftsliv, familj/barn, livsnjutare, evenemang
Målgrupp utland: Aktiva familjer, vuxna par utan barn,Outdoor vinter = Natural Playground

Tema: Outdoor vinter
Produktområden: Enkla, tillgängliga aktiva erbjudanden enligt all inclusive-modellen, där man själv får närma sig och ta till sig naturen och kulturen på längdskidor, skridskor eller skoter.

Profilbärare: Lake Runn winter week – långfärdsskridsko, Vasaloppet och svenska skidspelen – längdskidåkning, Dalafjällen

Marknad: Sverige, Nederländerna, Norge
Målgrupp Sverige: friluftsliv, familj/barn, livsnjutare, evenemang
Målgrupp utland: Aktiva familjer, vuxna par utan barn

Tema: Kultur & tradition = Swedish Lifestyle
Produktområden: Svenska Högtider; midsommar, jul, kräftskiva, påsk och nyår med svenska smaker, traditioner och historia, när kunden vill uppleva det.  Konst & design; kulturhistorien och nutida design, paketerad så att gästen får delta, skapa själv och lära sig.

Profilbärare: Midsommar, Siljan, Carl Larsson-gården, Zorn , Dansbandsveckan, Dräkttraditionen och ny design, Falu rödfärg och byggnadstraditionen/miljöerna,
Dalhalla, Falu gruva, Svenska högtider – Marknad: Sverige, Nederländerna, Tyskland, Norge, England
Målgrupp Sverige: Kultur, Familj/Barn, Evenemang, Må bra ”Livsnjutare”
Målgrupp utland: Vuxna par utan barn, aktiva familjer

Tema: Alpin skidåkning = Natural Playground
Produktområden: Enkla, tillgängliga aktiva erbjudanden enligt all inclusive-modellen, för allt typ av alpin skidåkning.

Profilbärare: De närmaste riktiga fjällen från kontinenten med internationell klass.  Störst i norden och bäst på familjeskidåkning.
Marknad: Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Ryssland
Målgrupp Sverige: Utförsåkning, Familj/Barn, Evenemang, Må bra ”Livsnjutare”
Målgrupp utland: Aktiva familjer