Förvaltningsledare IT till MIT, Falun
Hos oss i Region Dalarna får du ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart Dalarna med utvecklingskraft i länets alla delar.
Medicinsk Teknik och IT, MIT, består av ca. 160 personer som ansvarar för både medicintekniska produkter och IT-verksamhet för hela Region Dalarna. IT-teknik är en av tre avdelningar på MIT som består av tre sektioner, Servicedesk, Drift och teknik och IT-tandvård. Totalt är vi idag 60 personer vid IT-teknik.
Vi söker nu en förvaltningsledare IT för objekt Infrastruktur. Objektet levererar tjänster för grundläggande förutsättningsteknik inom server, lagring, backup, säkerhet, nät/ kommunikation, video och konferens. Objektet bemannas idag av 18 systemtekniker.
Arbetet innebär tjänsteutveckling och tjänsteleverans av drifttjänster för hela Regionen. I rollen som förvaltningsledare kommer du att vara tekniskt ansvarig för våra tjänster. Du kommer att ha huvudansvar för utformning, utveckling, vidareutveckling och dokumentation av tjänsterna. Tillsammans med dina kollegor arbetar du för att stötta Regionen i vår digitalisering och tar ett ägandeskap för roadmap samt är med och bygger framtida lösningar.
Avdelningen ansvarar även för IT beredskap gällande regionens kritiska system och tillhörande resurssättning vilket ingår i ansvaret för aktuell tjänst. Förvaltningsarbetet styrs enligt en förvaltningsmodell med en årlig förvaltningsplan.
Arbetsuppgifter
Den dagliga förvaltningen består i att du ansvarar för uppföljning av drift och support samt kvalitén i den levererade tjänsten. Du kommer att administrera, planera och följa upp förvaltningsarbetet inom ramen för förvaltningsbudgeten. För att lösa dessa uppgifter kommer du att ha ett tätt samarbete med systemtekniker och övriga förvaltare samt med externa leverantörer av driftstjänster. Du rapporterar till objektägare IT för Infrastruktur.
Som förvaltningsledare skall du i dialog med leverantörer kunna diskutera tekniska detaljfrågor liksom kunna hantera frågor såsom upphandling, offertförfrågan om ny funktionalitet, SLA, OLA:er och driftuppföljning. Du initierar och driver förbättringsarbete som rör ditt ansvarsområde.
I uppdraget ingår ansvar för vår IT beredskapsfunktion för Regionen.
Du medverkar i nyutveckling av nya lösningar för att säkerställa en kostnadseffektiv och säker förvaltning och drift.
Kvalifikationer
Krav:
- Högskoleutbildning inom IT eller dokumenterade kunskaper förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdiga
- Erfarenhet och kunskap om server/nät/ kommunikation och säkerhet i komplexa IT- miljöer
- Minst tre års erfarenhet av IT- Infrastruktur drift och förvaltning
- Minst två års erfarenhet av arbetsledande befattning
- Erfarenhet av arbete enligt ITIL-baserade processer
- Erfarenhet av budgetansvar
Meriterande:
- Erfarenhet av upphandling enligt LoU
- Erfarenhet av förändringsarbete/projekt inom IT
- Tidigare arbete som Förvaltningsledare-IT/driftsledare/ tjänsteägare
- Du har genomgått ledarskapsutbildning
- Certifiering ITIL
- Arbete inom offentlig verksamhet
Personliga egenskaper:
- Du är drivande och jobbar målfokuserat
- Du har ett coachande förhållningssätt
- Du har god förmåga att leda, planera och prioritera
- Du har ett stort engagemang som du kan sprida till andra
- Du kan föra en dialog och göra dig förstådd med både verksamheten och -tekniker
- Du är tydlig och kan kommunicera ett budskap på ett förtroendegivet sätt
- Du kan hantera en arbetssituation med hög förändringstakt
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Urval och intervjuer kan komma att påbörjas under annonseringstiden.
Ansökan
Om du är eller tidigare har varit anställd i Region (Landstinget) Dalarna kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Läs mer om Region Dalarna, vår värdegrund, arbetsmiljö och förmåner, samt vilka kontroller som görs innan anställning: Jobba hos oss - Region Dalarna
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.