Information till medarrangörer

Välkommen som medarrangör i årets program av ”Fokus på psykisk hälsa i Dalarna”

Temaveckan "Fokus på psykisk hälsa i Dalarna” blir temamånad!

Efter önskemål från både deltagare och arrangörer provar vi i år att utöka temaveckan till en temamånad. Det möjliggör att fler programpunkter kan spridas ut över en längre period. Temamånaden påbörjas i samband med den nationella suicidpreventiva dagen
10 september och avslutas den med världsdagen för psykisk hälsa 10 oktober.

I år kommer vi också att dela in programpunkterna i olika teman för att besökare/deltagare lätt ska hitta något av intresse.

Exempel på teman:

  • Suicidpreventiva dagen
  • Barn och unga
  • Äldre
  • HBTQI+
  • Yrkesverksamma inom region eller kommun
  • Anhörig/Närstående

Bakgrund
I Dalarna genomfördes den första temaveckan 2019 och har sedan dess vuxit sig allt större. Programmet riktar sig till alla invånare i Dalarna och innehåller olika aktiviteter på temat psykisk hälsa.

Samordnare för Fokus på psykisk hälsa i Dalarna
Samordnare är Therese Olsson, brukarinflytandesamordnare och Cecilia Tegelberg, samordnare för suicidprevention. Du kan kontakta oss via: psykiskhalsa@regiondalarna.se

Vilka kan vara med?
Alla organisationer, verksamheter och aktörer som bidrar med programpunkter och vi hälsar både tidigare och nya medarrangörer välkomna att bidra. Nedan finns mer information om att vara medarrangör.

Jag vill skicka in min programpunkt
Deadline: I år är sista datum att anmäla ett arrangemang 20 juni. Du skickar in din programpunkt genom att klicka på denna länk: Anmäl programpunkt här

Det viktigt att du som medarrangör respekterar beslutad deadline så att programmet hinner bli klart i tid för vidare spridning och att deltagarna hinner planera in vad de vill se/lyssna på under temamånaden.  

Varför så tidigt?
Ni som varit med tidigare år uppmärksammar kanske att deadline för att skicka in programpunkter är tidigare än föregående år. Anledningen till det är att det från samordningshåll annars är svårt att hinna lägga upp allt på hemsidan och marknadsföra programmet.

Det är också många arrangörer som uttryckt att det är önskvärt med en deadline innan semestern eftersom inlämningen annars lätt skjuts upp och ”hänger över en” under ledigheten och/eller sedan riskerar att glömmas bort.

Hur fungerar det att vara medarrangör?
Fundera på vad ni skulle vilja bidra med för slags arrangemang? Vilka vill ni nå, och hur gör ni det på bästa sätt? Kanske genom en föreläsning, fysisk aktivitet, en workshop eller en konsert? Vad programpunkten ska innehålla bestämmer ni, så länge det är på temat psykisk hälsa.

I nästa steg: Att medverka innebär att man behöver lägga ner viss arbetstid och att det kan bli en eventuell kostnad. Fundera på vad just ni behöver för att er programpunkt ska kunna genomföras.

Här är några frågor att utgå från.

  • Hur många besökare kan tänkas komma?
  • Finns lokaler som fungerar för er aktivitet?
  • Finns den eventuella utrustning eller material ni behöver?
  • Ska det bokas in någon föreläsare, en instruktör, moderator eller någon annan som håller i arrangemanget eller ska ni göra det själva?
  • Ska det bjudas på fika eller något annat?
  • Vem kan ta hand om och välkomna eventuella föreläsare?
  • Eventuella kostnader?
  • Finns det någon som kan sköta eventuell teknik om evenemanget ska sändas digitalt?
  • Kan ni samverka med andra för att kunna dela på arbete och kostnad?
  • I vilka kanaler kan ni marknadsföra er programpunkt?

Anmälan till aktiviteten
Ibland krävs det anmälan för deltagande på grund av utrymmesskäl, bokning av lokaler, material med mera, då ska det tydligt framgå i informationen. Men det är bra om arrangemanget är öppet för så många som möjligt som är intresserade av att delta.

Fysiskt eller digitalt?
Om arrangemanget ska ske på plats eller digitalt bestämmer ni som medarrangörer utifrån vad som passar bäst för just er programpunkt.

Fundera gärna på alternativa sätt att arrangera en programpunkt, kanske är det möjligt att sända föreläsningar eller hålla en workshop digitalt, det ger möjlighet för fler att delta och att nå grupper som inte vill eller har möjlighet att delta på plats.

Om arrangemanget är på plats kan det vara bra att informera om lokalen är tillgänglighetsanpassad. Är aktiviteten digital behöver ni berätta hur man deltar, om det behövs särskild utrustning och vart man hittar eventuell länk för deltagande.

Kostnad för deltagande?
Vi strävar efter att deltagande i aktiviteterna ska vara kostnadsfria för besökare för att så många som möjligt ska kunna delta oavsett ekonomi. Om det innebär en kostnad för deltagande ska det framgå i information om programpunkten.

Hur anmäler jag min programpunkt?
När ni har planerat klart ert arrangemang är det dags att skicka in programpunkten och det görs via denna länk: Länk till anmälan av programpunkt 2024

När sista dag för att skicka in programpunkter har passerat sammanställs ett fullständigt program där samtliga arrangemang finns med. Programmet för månaden publiceras digitalt på regiondalarna.se/psykiskhalsa under augusti.

Vad ansvarar vi som samordnar Fokus på psykisk hälsa i Dalarna för?
Samordning av månaden utgör en plattform där flera olika arrangörer tillsammans kan synas på. Vi ansvarar även för övergripande marknadsföring, material, utvärdering av egna kommunikationsinsatser och för att fånga upp förbättringsförslag hos de som varit medarrangörer.

Vad ansvarar den som är medarrangör i Fokus på psykisk hälsa i Dalarna för?
Medarrangörer ansvarar för innehållet i sin programpunkt, planering och arrangemang, samt att sprida information om sin aktivitet och programmet som helhet i sina kanaler/nätverk. Som medarrangör behöver du/ni även förmedla att er programpunkt är en del av temamånaden Fokus på psykisk hälsa i Dalarna.  

Information och marknadsföring 2024
Här kommer vi under april 2024 att publicera informationsmaterial som kan användas av medarrangörer, kommuner med flera som vill hjälpa till att marknadsföra programmet och/eller sin programpunkt. 

Har du frågor? Välkommen att kontakta oss på: 
psykiskhalsa@regiondalarna.se