Patientnämnden
Patientnämnden är en politiskt sammansatt och fristående nämnd reglerad enligt Lag om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården.
I Patientnämnden sitter förtroendevalda politiker; sju ledamöter och sju ersättare som utses av regionfullmäktige.
Patientnämnden övertar inte ansvar och befogenheter från vårdgivaren och har inga disciplinära befogenheter. Ärenden redovisas avidentifierade på nämndens politiska sammanträden. Patientnämndens ledamöter och personal arbetar under tystnadsplikt.
Patientnämnden medverkar också i arbetet med att förbättra vården och i patientsäkerhetsarbetet.
Analysrapporter
- analysrapport av ärenden som avser barn.pdf
- analysrapport covid-19 relaterade ärenden.pdf
- Analys av tillgänglighet (23 sidor)
- Synpunkter och klagomålsärenden division Primärvård (27 sidor)
- Sammanfattning division Primärvård (12 sidor)
- Analys av dialog/delaktighet (21 sidor)
- Synpunkter och klagomålsärenden division Kirurgi (36 sidor)
- Sammanfattning division Kirurgi (13 sidor)
- Synpunkter och klagomålsärenden division Psykiatri (28 sidor)
- Sammanfattning division Psykiatri (12 sidor)
Relaterade sidor
Kontakt
Patientnämnden
Telefon:
023-49 01 00
E-post: patientnamnden@regiondalarna.se
Adress:
Vasagatan 27, Box 712, 791 29 Falun