Landstinget Dalarnas webbplats använder cookies för att fungera bra.

Leveranser och returer

Villkoren för leveranser och returer är reglerade i avtal mellan sjukvården och länets kommuner.

Leveranstider

Lagerhållna hjälpmedel enligt Sortimentskatalog hålls i lager för omgående leverans. Leverans sker i första hand med turbil. Önskar kunden snabbare leverans än med nästa turbil eller leverans till adress utanför turbilsschemat välj leverans utöver turbil.

LD Hjälpmedel meddelar beställaren eventuella leveransavvikelser. För beräknad leveranstid se webSesam eller kontakta Kundservice.

För att leverans ska kunna garanteras måste beställning vara korrekt ifylld. Tid för inställning/anpassning av hjälpmedel tillkommer. För beställningsvaror tillkommer leveranstiden från leverantör till LD Hjälpmedel.

Leverans med turbil

  • Beställningar som kommer före kl 12.00 dag före turbilsdag levereras med ordinarie tur.
  • Fraktkostnad ingår i LD Hjälpmedels hyres- och försäljningspris.
  • Leverans sker med turbil, enligt turbilsschema, i regel minst 1 gång per vecka.

Leverans utöver turbil

  • Beställningar som kommer före kl 12.00 kan på begäran levereras nästkommande dag eller enligt överenskommelse.
  • Fraktkostnad debiteras enligt prislista "Fraktkostnad utöver turbilsschema".

Leverans/hämtning av tekniker

  • Hjälpmedel i standardutförande som kräver installation av tekniker levereras inom två veckor eller efter överenskommelse.
  • Hjälpmedel som kräver demontering av tekniker hämtas inom två veckor från uppsägningsdatum eller enligt överenskommelse.
  • Kostnad enligt prislista.

Akutleverans/hämtning

Beställ akutleverans via telefon eller fax. Extra kostnad debiteras vid:

  • Installation/demontering inom fyra arbetsdagar
  • Leverans/hämtning samma arbetsdag som beställning inkommer

Leveransvillkor

Leverans/återtagande med turbil till fast leveransadress enligt turbilsschema är fraktfritt. För övriga leveranser/ återtagande betalar kunden fraktkostnad enligt prislista. Om arbetet måste utföras av LD Hjälpmedels personal betalar kunden enligt prislista för tjänster.

Retur av hjälpmedel

Hjälpmedel som behöver returneras skickas med turbil enligt turbilsschema. Grön märklapp används vid returer som skickas bredvid ordinarie vagn. Beställ gröna märklappar på LDH nr 21376.

Vid felleverans av hjälpmedel skickas dessa åter till LD Hjälpmedel tillsammans med följesedel och returavi.

Dokument

Rutin för returer (pdf, 1 sida)
Bevis på återlämnat hjälpmedel (pdf, 1 sida)
Checklista - körträning eldriven rullstol (pdf, 1 sida)
Uppföljning - eldriven rullstol (pdf, 2 sidor)
Stöd vid bedömning inför förskrivning av eldriven vårdarstyrd rullstol (pdf, 1 sida)

Dela:

Hade du nytta av informationen?