Avvikelser, synpunkter och klagomål
Avvikelser, reklamationer och synpunkter/klagomål är viktiga för patientsäkerhetsarbete och avtalsuppföljning och är en del i förbättringsarbetet.
Vid avvikelser
Med avvikelser avses tillbud och negativa händelser. Exempelvis kan det gälla förskrivarportalen, leveranser, patientskador eller tillbud.
- Rapportera i verksamhetens avvikelsesystem och beskriv vad som hänt
- Skicka kopia till kontinenssamordning.hjalpmedelscenter@regiondalarna.se, kontinenssamordningen Dalarnas Hjälpmedelscenter
Vid reklamation av produkter
När fel upptäcks på någon produkt eller produktförpackning ska det rapporteras. Leverantören ska ges möjlighet att åtgärda felet och förhindra att det uppstår igen. Det kan bli aktuellt med ersättningsprodukter eller kreditering efter reklamation.
-
Se Varuförsörjningens hemsida för information vid reklamation http://www.varor.lul.se/foer-vaardpersonal/reklamationer-och-oevriga-avvikelser/
-
Skicka kopia till kontinenssamordning.hjalpmedelscenter@regiondalarna.se, kontinenssamordningen Dalarnas Hjälpmedelscenter
Vid synpunkter/klagomål
Synpunkter/klagomål kan gälla exempelvis produkternas kvalitet, utformning eller användarvänlighet. Det kan även handla om möjligheten att ge vård och behandling.
Från vårdpersonal
-
Rapportera i verksamhetens avvikelsesystem och beskriv vad du upplevt
-
Skicka kopia till kontinenssamordning.hjalpmedelscenter@regiondalarna.se , kontinenssamordningen Dalarnas Hjälpmedelscenter
Från patient
- Hänvisa till Synpunkter och klagomål på 1177 (Dalarna), eller Dalarnas Hjälpmedelscenter:
https://www.regiondalarna.se/plus/hjalpmedel/kontakta-oss/