Vi bygger om

Lokalerna vid Hjälpmedelscentralen i Borlänge behöver byggas om. Därför är entrén vid Skomakargatan 20 stängd under längre tid.

Besök under byggtiden

Kontrollera vart du ska hos oss. Hjälpmedelscentralen i Borlänge har nu flyttat lager och verkstad samt sin utprovningsverksamhet för avdelning Rörelse till Ingarvet i Falun.

2020-10-07

Vissa leverantörsförseningar på beställningsvaror

Med anledning av genomförd flytt och kvarstående pandemi med sjukskrivning och vab som följd är vi ännu inte i kapp med ut- och inleveranser. Beställningsvaror riskerar att få något förlängd leveranstid då vi inte hinner packa upp, registrera och märka godset i den takt som skulle vara önskvärt. Vi hoppas ni har förståelse. En god hjälp är om, planerade beställningar som kan vänta, skjuts fram en tid. Vi tackar återigen för erat tålamod och försöker informera löpande.

2020-10-02

Vi vill med detta meddelande uppmärksamma er som har mycket returnerade hjälpmedel stående kvar ute i era verksamheter. Detta är ett problem vi arbetar med tillsammans med Regionservice (transportören) då vi flyttar vår returfunktion nu i dagarna.

Under början av nästa vecka (v 41) kommer Regionservice köra extra för att hämta in allt till de nya lokalerna i Falun. Bedömningen var att det skulle gå smidigare men mängden returer var mer än bedömt hos flera av er, därför uppstod denna situation. Vi ber om ursäkt för detta och ber er hålla ut till nästa vecka.

2020-09-30

Återlämningsmöjlighet av hjälpmedel för privatperson är nu flyttad från Hjälpmedelscentralen i Borlänge till vår nya lokal i Falun. Återlämning sker vid Västermalmsvägen 3. För öppettider och vägbeskrivning se karta.

 

2020-09-23

Återgång till produktion

Hjälpmedelscentralen börjar nu så smått återgå i produktion efter den stora evakueringen till Falun under vecka 37 och 38. Det arbetas för fullt med att få till ett bra flöde på lagret och hantera utgående och inkommande gods.
Allt har ännu inte fått den optimala platsen men vi försöker efter bästa förmåga att lösa akuta situationer som uppstår ute i verksamheterna och tackar för erat tålamod.

Det kommer att dröja ytterligare någon vecka innan produktionen kan anses ha nått mer normal nivå då vissa delar i kedjan kräver finslipning.

Återlämning av hjälpmedel

Om ni som är förskrivare får förfrågningar från privatperson om återlämning av hjälpmedel är det bra om ni hänvisar till vår kundservice på 0243-49 78 70.

Återlämning av hjälpmedel från privatperson kommer att ske i Falun men det är ännu inte klart med från vilket datum och hänvisning på själva lokalen saknas fortfarande.

2020-09-15

Flytten löper på enligt plan...

2020-08-21

Flytten går nu in i nästa fas. Lagret kommer vara stängt även måndag 21 september för att hinna registrera om artiklarna i lagret efter flytten.

Flytten sker under september med stängt lager dagarna 2020-09-11–2020-09-21 och vi gör då uppehåll i ordinarie leveranser. Under denna period kommer även möjligheterna att komma i kontakt med Hjälpmedelscentralen vara begränsade.

Vi rekommenderar därför att tidigarelägga ordrar till eget buffertförråd till vecka 35. Obemannade förråd är öppna men kommer inte att fyllas på under vecka 38. Servicetekniker kan utföra service men kommer inte kunna fylla på sina förråd under vecka 38. Detta kan påverka möjligheten till vissa reparationer. Från och med vecka 39 finns Hjälpmedelscentralen på Västermalmsvägen 13 B i Falun.

Förändringar i service:

  • Varken visningsmiljö eller reception kommer finnas i Falun, vilket innebär att man endast tar emot bokade besök för utprovningar. Visningsmiljö och hjälpmedelsshop är kvar i Borlänge på Skomakargatan 22.
  • Försäljning av däck och slang till rullstol upphör och endast beställning gäller.
  • Byte av däck och slang hanteras av våra filialer via ordinarie felanmälan.
  • "Egen" hämtning av hjälpmedel upphör, levereras istället till kund efter beställning.
  • Privat återlämning av hjälpmedel hänvisas till Falun.

Efter flytten kommer tekniskt byte av rollatorer via drop-in att hanteras vid Bangårdsgatan 11 i Borlänge. Här finns även avdelningen KLOK och Hjälpmedelscentralens kundservice. Avdelning PMB med CPAP/APAP service finns kvar vid Dalarnas Hjälpmedelscenter i samma del som Hörsel och Syn, Skomakargatan 22.

2020-08-05

Nu finns nya kartor upplagda under Relaterade dokument och länkar på denna sida.

2020-07-02

Hjälpmedelscentralen i Borlänge flyttar under september till evakueringslokal på Ingarvet i Falun, Västermalmsvägen 13B. Anledning är rivning och om/nybyggnation av nuvarande lokal. Vi beräknas vara evakuerade fram till år 2023.

  • Avdelningar som flyttar är Rörelse, Teknisk service inre samt avdelning Logistik och hela vår verkstad och lager
  • Avdelning KLOK och Kundservice finns på Bangårdsgatan 11, vid Bussdepån på Södra Backa i Borlänge och Avdelning PMB CPAP/APAP mm. finns kvar vid Dalarnas Hjälpmedelscenter i samma del som Hörsel och Syn Skomakargatan 22
  • Flytten sker från fredag v 37 och hela v 38
  • För att så snart möjligt komma på plats i den nya lokalen stänger vi samtidigt vårt gamla lager från fredagen den 11/9 till och med söndagen 20/9 
  • Det betyder att vi har ett uppehåll i våra ordinarie leveranser under den tiden
  • Vi rekommenderar därför att ni tidigarelägger order till eget buffertförråd till v 35
  • DHC:s obemannade förråd kommer att vara öppna under tiden men kommer inte fyllas på under v 38
  • Servicetekniker – kan utföra service under tiden men kommer inte kunna fylla på sina förråd under v 38 vilket kan komma att påverka möjligheten till vissa reparationer

Förändringar i service:

I Falun finns inte möjlighet till reception eller visningsmiljö, endast bokade besök, dvs. utprovningar. Visningsmiljö och Hjälpmedelsshop är kvar i Borlänge på Skomakargatan 22.

  • Byte av däck och slang hanteras av filial via ordinarie felanmälan
  • Försäljning av däck och slang till rullstol över disk upphör. Endast beställning
  • Tekniskt byte av rollator vid drop in, kommer att hanteras vid Bangårdsgatan 11 i Borlänge efter flytt
  • ”Egen” hämtning av hjälpmedel upphör, levereras till kund efter beställning
  • Privat återlämning av hjälpmedel kommer att hänvisas till Falun

Stora delar av personalen kommer att arbeta med att flytten ska bli klar på utsatt tid, därför kommer möjligheten att nå oss under v 37 och v 38 att påverkas. Om det skulle uppstå en brådskande situation ber vi er därför kontakta oss på nedanstående mail eller telefon:

hjalpmedelscenter@regiondalarna.se

0243 – 49 78 70

Mer information kommer och vi uppdaterar löpande. Ovanstående information repeteras under augusti/sept

https://www.regiondalarna.se/plus/hjalpmedel/ombyggnad/

 

2020-06-16

Evakuering

  • Nu finns kontrakt på en evakueringslokal på Ingarvet i Falun (Fd Krämfabriken Västermalmsvägen 13, Ingarvet Falun. Från den 15 juni har vi tillträde till lokalen. Just nu anpassas lokalen efter verksamhetens behov
  • Facklig förhandling för själva evakueringen 9/6. Nämndbeslut 17/6
  • En projektledare är kontrakterad via Projektledarbyrån
  • Lokalen i Falun är cirka 4300 kvadratmeter
  • Delar av verksamheten kommer att vara kvar på Bangårdsgatan 11 där vi har cirka 900 kvadratmeter. Bla avd KLOK; viss administration och Teknisk service yttre samt Taklyftar.
  • Avd PMB med APAP/CPAP, syrgas, ventilatorer, matningspumpar blir kvar på Skomakargatan 22
  • Visningsmiljö och Hjälpmedelsshop blir kvar på Skomakargatan 22
  • Den sammanlagda ytan kommer att bli cirka 2000 kvadratmeter mindre än den vi har idag
  • Nu sker utskrotning på lagret av trögrörliga artiklar, det vill säga artiklar som inte har levererats ut på 18 månader eller där något materialuttag inte har gjorts de senaste 12 månaderna. Värdet på de utskrotade artiklarna det är cirka 3,6 miljoner kronor. Utskrotningen som görs ses som en del av arbetet för ett hållbart sortiment
  • Regionservice och Hjälpmedel Dalarna har bestämt två helger i september för själva flytten, 11-13 september och 18-20 september. 11:e och 18:e är fredagar, då kommer verksamheten att ha stängt, ev att vi måste stänga fler dagar men vi är inte där i planeringen ännu
  • Leveranstiderna påverkas lite grann eftersom vi är på fem olika platser just nu. Det kommer att vara så till dess att vi är på plats i Krämfabriken
  • Kommunikationsplanen är i stort sett klar, se länk: Kommunikationsplan
  • Efter flytten kommer Hjälpmedel Dalarna att finnas på tre olika ställen. Förskrivare och leverantörer kommer få riktad information om detta
  • Vi återkommer med mer detaljerad information gällande lager, leveranser, funktioner/processer som kan komma att förändras eller upphöra i samband med evakueringen

Nybyggnation

  • Utsedd arbetsgrupp för nybyggnationen jobbar på. Under maj – juni hålls tre workshops för dem tillsammans med Sweco och Regionfastigheter
  • Fokus ligger på plan två. Just nu tittar de på vilka funktioner som ska finnas samt sambandet mellan funktionerna. Parallellt med workshopsen pågår upphandlingar av rivning och nybyggnation
  • Planen är att de nya lokalerna ska vara klara för inflyttning under 2023.

Startsida Dalarnas Hjälpmedelscenter

Evakuering och Ombyggnation

Hela avdelning Rörelse flyttar nu hela sin verksamhet till Ingarvet i Falun.
Ny besöksadress från den 22 september blir Västermalmsvägen 13 B. I Falun kommer det inte att finnas någon bemannad reception, där kommer vi endast att kunna ta emot bokade besök.

Avdelning KLOK (Kommunikation Larm Omgivningskontroll Kognition) har flyttat hela verksamheten till Bangårdsgatan 11 (Bussdepån) på Södra Backa i Borlänge och blir kvar där under hela byggperioden som beräknas pågå till 2023.

För mer information se länk till 1177

Avdelning PMB CPAP/APAP-service berörs inte utan finns kvar vid entré Skomakargatan 22 Borlänge. 

PMB (Personliga Medicinska Behandlingshjälpmedel)

För mer information se länk till 1177

Även Hjälpmedelsbutik, Visningsmiljö samt Hörsel & Syn finns kvar vid Skomakargatan 22.

Dela:

Hade du nytta av informationen?