Välkommen till nästa Omvårdnadsforum 25/5

Nyhet – 08 maj 2023, kl. 15:28

Torsdag 25/5 kl 14:00-15:00 bjuder Dalarnas Omvårdnadsråd in till en digital föreläsning: Självstigmatisering inom psykiatrin (NECT - Narrative Enhancement – Cognitive Therapy).

Stigma betyder märke eller tecken, och syftar på negativa och fördomsfulla uppfattningar som kan finnas om kategorier av människor. Självstigmatisering syftar på hur man som individ påverkas av att tillhöra en grupp som det finns stigmatiserande uppfattningar om. NECT är en pedagogisk gruppbehandling för att motverka självstigma för personer med allvarlig psykisk ohälsa. NECT står för Narrative Enhancement & Therapy, och har på svenska översatts till Att utveckla sin personliga historia och minska självstigma. Vid 20 gruppträffar får deltagarna lära sig om stigmatisering och hur man kan motverka skadliga följder, som påverkan på självkänsla och självbild. Det finns ett gott stöd i forskning för att NECT-insatsen minskar självstigma.

Föreläsare: Daniel Abrams, leg. psykolog,
med lång erfarenhet inom psykiatrisk vård
i Malmö, Göteborg, Lund mm.
Sedan 2011 fram till nyligen samordnare för
FoUU vid Psykiatri Psykos inom
Sahlgrenska Universitetssjukhus.

Datum & tid: Torsdagen den 25 maj, 14.00-15.00