Munskydd till patienter och besökare i vårdlokaler samt vid sjukresa

Nyhet – 01 april 2021, kl. 15:42

På grund av den stora smittspridningen av SARS-CoV-2 och nya virusvarianter, rekommenderas munskydd till patienter och eventuella medföljare/besökare som vistas i vårdlokaler i öppen- och slutenvård samt tandvård. Undantagna denna rekommendation är patienter som befinner sig inne på sitt vårdrum på en vårdavdelning, barn under 16 år eller om det finns medicinska hinder (exempelvis andningsbesvär, kognitiv svikt/demens). Se dokumentet Source control i vård och omsorg under covid-19-pandemin. Varje enhet behöver utse någon eller några personer som delar ut munskydd och ger instruktion om hur munskyddet används på ett säkert sätt. Både personal och patient behöver desinfektera händerna noggrant innan munskyddet delas ut/tas emot. En instruktionsfilm till personal som delar ut munskydd kommer att finnas på Smittskydd Dalarnas hemsida inom kort.

Självbetjäning av munskydd ska inte förekomma på grund av smittorisk.

Se Folkhälsomyndighetens affisch om hur engångsmunskydd används (finns på flera språk).

Observera att munskydd inte ska ersätta strävan efter att hålla avstånd.

Vid patientnära arbete (inom två meter) omkring en patient som inte bär munskydd kan visir läggas till för personal som en extra åtgärd utöver munskydd. Detta kan också vara tillämpligt inom kommunal vård och omsorg (gäller ej SÄBO).

Patienter som åker sjukresa rekommenderas också munskydd under transport, förutsatt att patienten inte har några medicinska hinder att bära munskydd. Patienten kan med fördel använda munskyddet som delats ut på vårdinrättningen vid hemresa. Vid resa från kommunalt boende kan munskydd gärna delas ut från boendet vid resan, alternativt delas munskydd ut av chauffören. Observera, både personal och patient behöver desinfektera händerna noggrant innan munskyddet delas ut/tas emot, se ovan.