Region Dalarnas webbplats använder cookies för att fungera bra.

Läs mer om användningen av cookies här.

Patientnämnden

Patientnämnden har till uppgift att främja kontakten mellan patient och hälso- och sjukvården samt tandvården. Verksamheten är fristående, opartisk och reglerad enligt särskild lag.

Vi övertar inte ditt problem utan du är helt delaktig i ärendets utredning. Dina problem kan vara en vägvisare för att till exempel förbättra rutiner, organisation och liknande. Ärendena redovisas avidentifierade på patientnämndens sammanträden.

Vi förmedlar information om:

  • Patientförsäkringen
  • Läkemedelsförsäkringen
  • Inspektionen för vård och omsorg
  • Övriga myndigheter och instanser

Patientnämnden består av sju ledamöter och sju ersättare som alla utses av landstingsfullmäktige. Till sitt förfogande har nämnden ett kansli som finns i landstingshuset i Falun. Samtliga ledamöter och tjänstemän har tystnadsplikt.

Nämnden övertar inte ansvar och befogenheter från vårdgivaren. Nämnden har inga disciplinära befogenheter.

Patientnämndens huvuduppgifter är att:

  • ge den information du behöver för att ta tillvara dina intressen inom vården.
  • underlätta dina kontakter med vårdpersonal.
  • informera om övriga myndigheter och instanser som du kan vända dig till.
  • hjälpa till att reda ut problem genom kontakter med vårdgivare.
  • medverka till att förbättra vården genom att föra förslag och synpunkter tillbaka till vården.
  • medverka i patientsäkerhetsarbetet.
  • utse stödpersoner till patienter som vårdas enligt lagar om tvångsvård inom psykiatrin.

Patientnämndens ledamöter och personal arbetar under tystnadsplikt.

Dela:

Hade du nytta av informationen?