Patientnämnden
Patientnämnden har till uppgift att främja kontakten mellan patient och hälso- och sjukvården samt tandvården. Verksamheten är fristående, opartisk och reglerad enligt särskild lag.
Vi övertar inte ditt problem utan du är helt delaktig i ärendets utredning. Dina problem kan vara en vägvisare för att till exempel förbättra rutiner, organisation och liknande. Ärendena redovisas avidentifierade på patientnämndens sammanträden.
Vi förmedlar information om:
- Patientförsäkringen
- Läkemedelsförsäkringen
- Inspektionen för vård och omsorg
- Övriga myndigheter och instanser
Patientnämnden består av sju ledamöter och sju ersättare som alla utses av landstingsfullmäktige. Till sitt förfogande har nämnden ett kansli som finns i landstingshuset i Falun. Samtliga ledamöter och tjänstemän har tystnadsplikt.
Nämnden övertar inte ansvar och befogenheter från vårdgivaren. Nämnden har inga disciplinära befogenheter.
Patientnämndens huvuduppgifter är att:
- ge den information du behöver för att ta tillvara dina intressen inom vården.
- underlätta dina kontakter med vårdpersonal.
- informera om övriga myndigheter och instanser som du kan vända dig till.
- hjälpa till att reda ut problem genom kontakter med vårdgivare.
- medverka till att förbättra vården genom att föra förslag och synpunkter tillbaka till vården.
- medverka i patientsäkerhetsarbetet.
- utse stödpersoner till patienter som vårdas enligt lagar om tvångsvård inom psykiatrin.
Patientnämndens ledamöter och personal arbetar under tystnadsplikt.
Förtroendevalda i Region Dalarna
I förtroendemannaregistret finns uppgifter om alla nämnder, styrelser och vilka personer som är valda till förtroendeuppdragen.
Jag söker förtroendevald