Dalatrafik lanserar ny tillgänglighetsanpassad webb

Nyhet – 12 mars 2021

Den 16 mars lanserar Dalatrafik sin nya webb som är tillgänglighetsanpassad enligt de nya lagkraven:
– Det känns bra att vi nu kan erbjuda en uppdaterad, modern och tillgänglighetsanpassad webb som uppfyller de nya lagkraven, säger Tony Sjödin, förvaltningschef Kollektivtrafikförvaltningen.

Omkring 20 procent av befolkningen har någon form av funktionsnedsättning, till exempel nedsatt syn eller rörelseförmåga. Dessa användare har inget val, ibland måste de exempelvis använda en offentlig webbplats för att utföra ett ärende. För dem kan en god tillgänglighet vara helt avgörande.

Men att digital offentlig service är tillgänglig är något alla användare kan dra nytta av. Tillgängliga webbplatser är ofta bättre för alla målgrupper, de är vanligtvis både snabbare och enklare att använda.

I arbetet med den nya webben har stora delar av Kollektivtrafikförvaltningen varit delaktiga. Även Funktionshinderrådet Dalarna har varit behjälpliga med att se över och testa tillgängligheten.

– Det här blev det första uppdraget för den nybildade fokusgruppen FRID Digitalgrupp som är sammansatt av representanter från fem olika grupper av funktionshinder, säger Mats Rosin, tjänsteman i Funktionshinderrådet Dalarna.

De så kallade tillgänglighetskraven utgörs av fyra principer. Digital service ska vara möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust. Dessa fyra principer är tillgänglighetskraven. Principerna kommer från Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) och fastställs i webbtillgänglighetsdirektivet och DIGG:s föreskrifter.

  • Tomas Nordholm Marknadschef Dalatrafik
    070-373 06 25
    tomas.nordholm@regiondalarna.se
  • Presstjänst Presstjänst
    010-249 90 20
    kommunikation.presstjanst@regiondalarna.se
Läs pressmeddelandet på mynewsdesk.com
Tillbaka

Dela: