Erland Grundberg blir chef för Dalarnas kollektivtrafikförvaltning

Pressmeddelande – 13 maj 2022

Erland Grundberg har utsetts till chef för Region Dalarnas kollektivtrafikförvaltning. Idag är han verksamhetschef på Dalarnas regionservice, roll han haft sen 2016. Erland Grundberg tillträder tjänsten den 1 juni 2022.

Innan flytten till Dalarna 2014 arbetade Erland Grundberg som chef på Volvo CEs utvecklingscentrum i Eskilstuna.
– Jag känner stor ödmjukhet inför det nya uppdraget som förvaltningschef och ser det också som en riktigt spännande resa med ett tydligt mål, att leda den fortsatta utvecklingen av kollektivtrafiken i Dalarna, säger han.

Mellan 2016 och 2022 har Erland Grundberg haft rollen som verksamhetschef inom Regionservice Dalarna, innan dess var han logistikchef inom samma förvaltning.
– Kollektivtrafiken går in ett nytt trafikförsörjningsprogram som sträcker sig från 2022 till 2031. Det finns flera intressanta utmaningar med detta och jag ser fram emot att använda min mångåriga erfarenhet av verksamhetsledning och förändringsarbete för att uppnå de långsiktiga målen, säger han.

Vid frågan om vad han ser fram emot att arbeta med som förvaltningschef svarar han att medarbetare och arbetsmiljö är högt prioriterade:
– Ytterligare målsättning är att fortsätta utveckla kollektivtrafiken till en bra arbetsplats där alla trivs och känner stolthet över att vara en viktig del i Region Dalarna.