Mora lasarett i stabsläge på grund av strömstörning

Pressmeddelande – 8 juni 2022

"Vi har jobbat under natten och reservrutiner är igång. Sjukhuset i Mora har ström och verksamheten fungerar som vanligt, men akuta operationer flyttas till Falun," säger Daniel Klingberg, beredskapsläkare och medicinskt ansvarig i regional särskild sjukvårdsledning.

Mora lasarett gick upp i stabsläge klockan 21:30 på tisdagskvällen efter en störning i strömförsörjningen. Lokal sjukvårdsledning i Mora och regional sjukvårdsledning är samlade. Sjukhuset har ström men i förebyggande syfte har sjukvårdsledningen beslutat att flytta akuta operationer till Falu lasarett om fler störningar skulle uppstå.

Hur påverkar händelsen sjukhuset?

Operationer: Akuta operationer i Mora flyttas till Falu lasarett. Planerade operationer i Mora får vänta ytterligare. Berörda patienter blir informerade.

Akuten: Akutmottagningen i Mora fungerar som vanligt.

Mottagningar inom vården: Alla mottagningar inom vården är opåverkade och tar emot bokade besök som vanligt.

Bakgrund till händelsen i Mora

Strömstörningen berodde på fel i elförsörjningens styrsystem på sjukhuset. Tekniker är på plats sedan igår kväll för att avhjälpa problemet i styrsystemet.