Oljeläckage vid bussdepå i Ludvika

Pressmeddelande – 28 april 2022

Ett oljeläckage upptäcktes i morse vid bussdepån i Ludvika. ”Räddningstjänsten, polisen och kommunens miljökontor är inkallade och alla involverade arbetar intensivt med åtgärder”, säger Martin Ullgren, projektledare på Regionfastigheter Dalarna.

Under morgonen idag den 28 april ägde ett oljeläckage på upp till sju kubikmeter rum vid bussdepån i Ludvika. Räddningstjänsten har kallats in för sanering och Ludvika kommuns miljö- och byggkontor undersöker vilka konsekvenser läckaget kan ha på närliggande miljö. Miljökontoret ser bland annat över om det har läckt bränsle i närliggande sjön Väsman.

I nuläget finns misstanke om stöldförsök.
– Händelsen har anmälts och polisen är på plats för att bekräfta om ett försök till stöld orsakat läckaget. Vi inväntar svar från polisundersökningen, säger Martin Ullgren.

Händelsen har inte haft någon påverkan på busstrafiken i Ludvika.