Öppet hus den 8 juni när Avesta lasarett fyller hundra år

Pressmeddelande – 2 juni 2022

Avesta lasaretts 100-årsjubileum firas med öppet hus och aktiviteter mellan den 7 och 10 juni. ”Avesta lasarett kan idag stoltsera med en bred verksamhet och fantastiska medarbetare. Både allmänhet och medarbetare är varmt välkomna att fira med oss när vi fyller 100 år ”, säger Lis Linnberg, områdessamordnare.

I samband med hundraårsjubileet anordnar Region Dalarna aktiviteter på lasarettet mellan den 7 och 10 juni. På själva födelsedagen den 8 juni bjuds det in till öppet hus.
– Under dessa dagar kommer de som besöker oss att få möjlighet att träffa en del av våra medarbetare, ta del av berättelser om hur våra olika verksamheter har utvecklats genom åren och veta mer om vad vi erbjuder våra invånare, patienter och medarbetare idag, säger Lis Linnberg.

Den 8 juni på öppet hus medverkar bland annat regiondirektör Karin Stikå Mjöberg och Ulf Berg, regionstyrelsens ordförande.
– Det här är en milstolpe i Avesta lasaretts historia som vi är både glada och stolta över att kunna fira. Vi uppmärksammar det som har varit och blickar samtidigt framåt för att fortsätta vara ett närsjukhus som ger invånarna i södra Dalarna en god och nära vård, säger Ulf Berg.

Besökarna kommer redan från den 7 juni att kunna ta del av en utställning vid lasarettets huvudentré. Utställare är bild- och funktionsmedicin, medicin, geriatriken, akuten, primärvården, ambulansen, kemlab, God och Nära Vård, smittskydd, konst på sjukhuset, sjukhuskyrkan med flera. Utställningen öppnar klockan 10.00 den 7 juni.

Mer information och fullständigt program:
Avesta lasarett firar 100 år - Region Dalarna

Avesta lasarett då, nu och framåt
Avesta lasarett invigdes år 1922 och bestod då av två sjukhusavdelningar med totalt 70 vårdplatser och en operationsavdelning. Under första året vårdades 604 patienter vid lasarettet och från starten fanns det en anställd lasarettsläkare. Sedan dess har patienter, anhöriga, besökare och medarbetare vistats här av olika anledningar och i olika skeden i livet.

Idag tillgodoser Avesta lasarett de flesta vårdbehov hos invånarna i södra Dalarna. Här finns akutmottagning som är öppen dygnet runt alla dagar i veckan. Här finns också ambulanssjukvård, vårdcentral, barn- och ungdomspsykiatrimottagning och ett av landets största sömnlaboratorium. Ungefär 500 personer är idag anställda vid Avesta lasarett.

En ny entré har nyligen byggts och en magnetkamera ska installeras för att fler ska kunna få sin röntgen i närområdet. Flera verksamheter behöver förnya sina lokaler och modernisera teknisk utrustning för att säkerställa ett robust sjukhus. Det finns framtidsplaner för att samla vårdverksamhet och akutverksamhet i en ny gemensam vårdbyggnad. Detta för att ta tillvara på resurser på bästa sätt, förbättra arbetsmiljön för medarbetare och fortsätta erbjuda god och nära vård i södra Dalarna.