Vaccinationsläget i Region Dalarna: 10 juni 2022

Pressmeddelande – 10 juni 2022

Från och med den här veckan slutar Region Dalarna med återkommande publicering av vaccinationsstatistik, vid behov av aktuella uppgifter framöver kontakta presstjänsten.

Antal vaccinerade mot covid-19 i Dalarna

• Så många har fått en första dos: 222 640*
  • Varav 219 209* också har fått en andra dos
  • 168 684** har även fått dos 3

*Uppgifterna avser registrerade vaccinationer mot covid-19 för personer som är 12 år eller äldre. Registreringen av antal genomförda doser släpar efter något och efterregistrering av uppgifter förekommer. **18 år eller äldre

Aktuellt gällande vaccination mot covid-19

• Just nu vaccineras personer över 12 år med dos 1 och 2.
  • Personer över 18 år kan boka tid för dos 3 om det gått 3 månader från dos 2.
  • Personer som är 65 år och äldre (född 1957 eller tidigare) rekommenderas en andra påfyllnadsdos (dos 4).
  • Personer äldre än 18 år med måttlig eller allvarlig immunbrist, som till exempel personer med dialys eller avancerad hiv, rekommenderas en andra påfyllnadsdos (dos 4).
  • Personer som är äldre än 18 år med Downs syndrom rekommenderas en andra påfyllnadsdos (dos 4).

Aktuella drop in tider för vaccination hittar du här: Boka tid för vaccination i Dalarna - 1177 Vårdguiden

Vaccinationsstatistik för Dalarna – andel av befolkningen

Cirklarna visar hur många i Dalarna över 12 år som har fått dos 1 respektive dos 2. Cirkeln angående tredje dosen avser ålder 18 år och äldre.