Dalarnas gröna omställning på agendan i träff med bostads-och infrastrukturministern

Nyhet – 18 januari 2024, kl. 14:22

Denna vecka är vi på plats på Transportforum i Linköping där vi varit på ”speed-date” med bostads- och infrastrukturministern Andreas Carlson. I samtalet lyftes den gröna omställningen som händer i Dalarna precis nu och dess behov av fungerande infrastruktur.

I samtalet lyftes den gröna omställningen som händer i Dalarna precis nu och dess behov av fungerande infrastruktur; Hitachis stororder på 147 miljarder, Northvolts etablering, den växande besöksnäringen samt även behoven ur ett beredskapsperspektiv. Dessutom lyftes Borlänges roll som viktig nod i väg- och järnvägssystemet för såväl arbetspendling som godstransporter med sina kopplingar till Gävle och Göteborgs hamnar och anslutning till EUs TEN-T-korridor.

Ministern bekräftade att det pågår samtal med flera aktörer från länet och belyste vikten av att Dalarnas aktörer pratar ihop sig om prioriteringarna för transportinfrastrukturen såväl inom länet som genom storregional samverkan, och betonade regionens roll i att samordna och framföra denna enade röst!

Vid Transportforum träffas forskare, offentliga och privata aktörer inom transport och infrastruktur för kunskapsutbyte och nätverkande.