Dialogmöte 13 mars 2024

Nyhet – 03 april 2024, kl. 10:21

Efter ett långt uppehåll var det äntligen dags att samla den regionala dialoggruppen igen. En oerhört viktig arena för samverkan kring validering i Dalarna.

Tre identifierade spår

Tillväxtverket och Ramböll som utvärderar projektet har identifierat tre spår som är viktiga för oss regioner att arbeta utifrån. Det i syfte att kunna nå en hållbar regional stödstruktur för validering. De tre spåren är på olika sätt kopplade till regionens roll och funktion kring den regionala stödstrukturen för validering. Att stärka den interna kapaciteten är ett spår som behöver prioriteras. Med det innefattas att skapa förutsättningar att bygga validering i det ordinarie strategiska arbetet med kompetensförsörjning. Det görs bland annat genom att öka kunskapen om validering internt. Ett annat spår som är lika angeläget att fokusera på, det är att som region inta en faciliterande och mäklande roll. Bland annat genom att främja arenor för olika valideringsaktörer i regionen där samverkan och erfarenhets- och kunskapsutbyten står i fokus.

En sådan arena som Region Dalarna, tillsammans med Arbetsförmedlingen och Högskolan Dalarna, ansvarar för är den regionala dialoggruppen om validering i Dalarna. Och den 13 mars var det äntligen dags att samla dialoggruppsmedlemmarna igen. Det var det sjunde dialoggruppsmötet i ordningen och uppslutningen var stor. Dagens program inleddes med en presentation av det pågående arbetet i Validering Dalarna och de hållbarhetsaspekter som är integrerade i projektet.

Testbädd för industrins livslånga lärande

Därefter var det dags för vår dialoggruppsmedlem Dan Gustafsson, som med IUC Dalarnas projekt Testbädd för industrins livslånga lärande, var dagens stora programpunkt. Efter en introduktionsföreläsning om projektet, och den samverkan som önskas byggas upp med våra olika valideringsaktörer, var det dags för gruppdiskussioner utifrån riktade frågeställningar som Dan hade förberett. Dialoggruppsmötet avrundandes därefter med att de olika grupperna fick återkoppla för varandra vad de diskuterat. Och tack vare stort engagemang från dialoggruppsmedlemmarna fick Dan med sig precis det han hade önskat, det vill säga värdefull kunskap och viktiga inspel och samverkanskontakter att ha med sig i det fortsatta arbetet.