Halvtid för projektet Validering Dalarna

Nyhet – 02 januari 2024, kl. 13:16

Det första av de två projektåren inom Validering Dalarna är nu avklarat och här kommer en summering av det som man hittills uppnått inom de tre projektmålen.

Projektmål 1: Regional stödstruktur för branschvalidering kock i Dalarnas offentliga kök

Ett nytt valideringsverktyg för branschvalidering mot kockyrket är snart färdigt. För Dalarnas del innebär det att verktyget kommer att kunna börja testas av våra certifierade yrkesbedömare i våra offentliga måltidsverksamheter under första delen av 2024. Förhoppningen är därefter att valideringar kommer att kunna börja genomföras under den senare delen av 2024.

Projektmål 2: Metodstöd för validering inom vuxenutbildningen

Just nu arbetar Region Västra Götaland och Region Gävleborg med att ta fram en inspirationshandbok. Den kommer att fungera som ett stöd för vuxenutbildningar att komma igång med validering inom vuxenutbildningen. Skolledare, yrkeslärare och studie- och yrkesvägledare inom Dalawux kommer under våren även att genomgå en utbildningsinsats för att höja kompetensen kopplat till Komvux uppdrag att arbeta med validering. Utbildningen grundar sig i och fördjupar delarna som tas upp i inspirationshandboken.

Projektmål 3: Främja arenor för dialog, informationsspridning, kunskapsutveckling och samverkan kring validering i Dalarna.

Inom ramen för Region Kalmar läns valideringsprojekt ”Validering Kalmar län” har ett nationellt nätverk för branschvalidering kock bildats där Region Dalarna ingår. Nätverkets syfte är att stärka regionernas arbete med kompetensförsörjningsområdet validering genom interregional samverkan.