Ellen och Eloise valde Borlänge efter sommarjobbet

Erfarenheten som sommarvikarie på Tandvårdshus Borlänge gjorde att tandläkarstudenterna Eloise Frid och Ellen Snellman valde kliniken som sin arbetsplats efter examen.

– Jag trivdes så bra, så jag har valt att flytta till Borlänge efter examen för att jobba, säger Eloise som ursprungligen kommer från Sandviken och för närvarande bor och studerar i Umeå.

Varierat patientarbete, riktade insatser för sommarvikarier och trevliga kollegor – det är några av faktorerna som både Eloise och Ellen lyfter.

– Personalen fokuserade på att vi som sommarjobbade skulle må bra. Att vi inte skulle känna stress och ha tillräckligt med tid för varje patient och administration, berättar Ellen.

Dedikerad handledare på plats

På Tandvårdhus Borlänge arbetar man också med att erbjuda en dedikerad handledare till tandläkarstudenter som sommarvikarierar. Handledarens uppgift är att finnas tillgänglig som stöd vilket innebär att denne inte har några egna patienter – något som är sällsynt.

– En egen handledare är en otrolig förmån. Att vår handledare hela tiden fanns där för oss gjorde att vi kunde få gott om hjälp när det behövdes, det skapas en stöttande miljö och frågor välkomnades, säger Ellen.

Vägen till sommarjobbet

Vägarna till sommarjobbet såg olika ut för de båda. Ellen fick tips från andra studenter att söka jobb i Borlänge, medan Eloise fick kontakt via en rekryteringsmässa på universitetet i Umeå.

– Vår skola anordnar mässor för att knyta an med företag och regioner. Jag gick på ett kontaktsamtal med Region Dalarna och där fick jag träffa en snäll och trevlig tjej som gav information och bjöd in till att komma och kolla på kliniker, så jag och en vän gjorde det. Vi besökte bland annat kliniken i Borlänge och fick ett bra intryck som gjorde att vi båda sökte sommarjobb där, berättar Eloise.

Under 2024 tar de båda examen och kommer under våren flytta till Borlänge för att inleda sin tandläkarkarriär hos Tandvårdshus Borlänge.

Har du frågor?

Vill du veta mer om hur det är att jobba inom Folktandvården Dalarna? Vi svarar gärna på dina frågor - hör av dig!

Tandvård rekrytering

E-post: rekrytering.tandvarden@regiondalarna.se

Möt våra medarbetare inom Folktandvården

Här hittar du intervjuer och reportage där våra egna medarbetare berättar om sitt arbete inom Folktandvården Dalarna.

Läs mer om våra medarbetare inom Folktandvården