Gran.

Afrikansk svinpest – ingen fara för människor men följ restriktionerna

Nyhet – 14 september 2023

Afrikansk svinpest har konstaterats i Västmanlands län. Jordbruksverket har beslutat om en smittad zon som berör även delar av Dalarna; sydöstra delen av Smedjebackens kommun och den sydvästra delen av Avesta kommun.

Afrikansk svinpest är en allvarlig virussjukdom som drabbar vildsvin och grisar. Däremot drabbar den inte människor eller andra djurslag. För att inte fler vildsvin i området ska drabbas och för att minska risker för smittspridning utanför området finns vissa restriktioner. Du får till exempel inte vistas i skogen i den smittade zonen för att plocka bär eller svamp.

Se karta över den smittade zonen och läs mer om restriktionerna och svinpesten på Länsstyrelsen Dalarnas webbplats: Afrikansk svinpest