Region Dalarnas logotyp

Störningarna i telefonin är nu åtgärdade och Region Dalarna har gått ur stabsläget

Pressmeddelande – 13 maj 2024

Uppdatering 13/5 klockan 13.25: Region Dalarna har haft stora störningar inom telefonin sedan midnatt natten mot måndag 13 maj. Störningarna är nu åtgärdade och telefonin fungerar normalt.

Tidigare text:

På grund av telefoniproblemen går det inte att ringa till Region Dalarna från telefonnummer utanför Region Dalarna. Detta innebär att det är svårt för patienter och övrig allmänhet att komma i kontakt med Region Dalarna via telefon. Det går att ringa interna samtal inom Region Dalarna, exempelvis mellan vårdavdelningar.

Att komma i kontakt med sjukvårdsrådgivning via 1177 på telefon är inte påverkat. Ring alltid 112 vid akuta brådskande sjukdomsfall där du behöver omedelbar hjälp.

Leverantör för fibernät är orsak till störningen. Felsökning pågår.

– Problemen beror inte på en cyberattack eller liknande, utan på problem i samband med underhållsarbete från extern leverantör, säger Emma-Karin Björklund, tjänsteman i beredskap, Region Dalarna.

Stabsläge är den lägsta beredskapsnivån

Inom hälso- och sjukvården finns tre nivåer av beredskapslägen – stabsläge, förstärkningsläge och katastrofläge. Stabsläge är den lägsta beredskapsnivån och innebär att en ledningsgrupp/stabsfunktion håller sig underrättad om läget, vidtar nödvändiga åtgärder och följer händelseutvecklingen.

Uppdatering 13/5 klockan 12:00:

Människor i Dalarna som har behov av att komma i kontakt med vårdcentral uppmanas att i första hand om möjligt använda den digitala tjänsten 1177 direkt: https://www.1177.se/Dalarna/om-1177/1177-direkt/
Det går också att få sjukvårdsrådgivning via 1177 på telefon.