Tandvårdshus Borlänge entré

Tandläkarstudenter väljer Tandvårdshus Borlänge efter sommarjobb

Nyhet – 26 april 2024

Tandvårdshus Borlänges goda arbete med sommarjobbande tandläkarstudenter ger resultat och flera återvänder till kliniken för anställning. ”Jag trivdes så bra”, säger Eloise Frid, som fått jobb som tandläkare på Tandvårdshus Borlänge.

Personalen på Tandvårdshus Borlänge arbetar aktivt med att rekrytera och behålla sommarjobbare, nyexaminerad tandvårdspersonal och även tandläkarstudenter från Riga. Stor vikt läggs vid god introduktion för att ge en bra väg in i arbetslivet. Arbetet har gett resultat och under våren återvänder två tidigare sommarjobbare för att arbeta på kliniken.

– Jag trivdes så bra så jag har valt att flytta till Borlänge efter examen för att jobba, säger Eloise Frid som fått jobb som tandläkare på Tandvårdshus Borlänge.

Mona Siira, kliniksamordnare på Tandvårdshus Borlänge, berättar att de förra året valde att satsa på att ha en heltidsarbetande handledare för de sommarjobbande studenterna. Detta för att undvika tidspress och skapa en trygg arbetsmiljö för studenterna där det alltid fanns någon att vända sig till med frågor. Strategin uppskattades av både studenter och handledare.

– Studenterna, oavsett om det är blivande tandläkare, tandhygienister eller tandsköterskor, ska alltid känna trygghet och de ska få se så mycket som möjligt av de olika behandlingarna som finns på en klinik, säger Mona Siira.

Tandvårdshus Borlänge arbetar aktivt för att rekrytera studenter från olika terminer, främst med anknytning till Dalarna/Borlänge. Kliniken tar snabbt ta kontakt med sökande och erbjuder exempelvis stöd med boende för att skapa ett positivt intryck.

– När ansökan för sommarjobb öppnar tar vi kontakt med studenterna som tidigare varit hos oss under sin utbildning och frågar om de vill sommarjobba hos oss. Efter sommaren har vi sedan mejlkontakt och tackar för all hjälp och hälsar dem välkomna att söka sommarjobb igen nästa sommar. I år skickade vi även julkort till studenter som valt att börja sommarjobba hos oss i vår, säger Mona Siira.

Läs mer: Ellen och Eloise valde Borlänge efter sommarjobbet - Region Dalarna