Kvinna som tittar på sin mobiltelefon

Regionalt införande av digitala kallelser och vårdresebiljett

I Region Dalarna pågår arbete för att successivt införa digitala kallelser för att göra vården mer tillgänglig och effektiv för både invånare och medarbetare.

Varför ska vi införa digitala kallelser och vårdresebiljetter?

Många av Dalarnas invånare är digitala och det finns en stor efterfrågan från invånare att kunna hantera sina vårdärenden digitalt.

Även inom hälso-och sjukvården och kollektivtrafiken finns efterfrågan på digitala lösningar för att effektivisera arbetet och erbjuda lösningar som underlättar både för personal och patienter.

Vad är en digital kallelse?

En kallelse till vårdbesök som skickas digitalt till exempel till inkorgen i 1177.se eller via digital brevlåda, i stället för att skickas som en papperskallelse till en vanlig brevlåda.

Vilka fördelar finns med digitala kallelser?

  • Eftersom kallelsen kommer tidigare får patienten längre tid att förbereda sig inför sitt besök och kan snabbare av- eller omboka om tiden inte passar.
  • Det är säkrare än post. Risken minskar att informationen försvinner eller öppnas av fel person.
  • Patienten kan ta emot kallelsen var hen än befinner sig, och har alltid kallelsen med sig.
  • I 1177.se och i digital brevlåda finns möjlighet för patienten att välja att få avisering via sms eller e-post när ett nytt meddelande kommit in. Det minskar risken att missa sin kallelse.
  • Mindre administrativt arbete för vården, som att skriva ut kallelser och lägga i kuvert.
  • Minskad miljöpåverkan och kostnad. Förbrukning av bland annat papper, porto, kuvert och transporter minskar.

Måste alla få sin kallelse digitalt?

Nej, invånare som hellre vill få en papperskallelse till sin vanliga brevlåda kommer att kunna välja det även i fortsättningen.

Vad är vårdresebiljett?

En ny typ av digital biljett som patienter kan använda för att resa kostnadsfritt med Dalatrafiks bussar och Tåg i Bergslagen till och från vårdbesöket. Biljetten skickas till patienten via sms och laddas ner i Dalatrafiks app. I nuläget erbjuds vårdresebiljetten endast till mammografins patienter, men fler mottagningar ska erbjuda biljetten på sikt. 

Vilka fördelar finns med en vårdresebiljett?

  • Det blir enklare med vårdresebiljetten. Patienten behöver inte visa sin kallelse för att få resa kostnadsfritt eller själv köpa biljett och sen ansöka om ersättning i efterhand.
  • Genom en digital lösning får vi bättre kontroll på antal sjukresor i kollektivtrafik och därmed även bättre kontroll på kostnader för resor.
  • Bättre statistik som ger ökad förståelse över resmönster och behov.
  • När fler väljer att resa kollektivt till vårdbesöket finns både stora ekonomiska och miljömässiga vinster.

När införs digitala kallelser och vårdresebiljett?

Införandet pågår och sker stegvis och i takt med att Region Dalarnas olika system anpassas. Alla kallelsesystem som idag används i Region Dalarna ska i framtiden erbjuda digitala kallelser via invånarens meddelandeinkorg på 1177.se.

Anslutning och införande kommer att ske i etapper och alla mottagningar kommer inte att kunna erbjuda digitala kallelser till en början. Invånaren kan därmed fortfarande få sin kallelse via post om det inte är möjligt för verksamheten att enbart skicka informationen digitalt, eller om invånaren inte vill ha informationen digitalt.

Vilka erbjuder digitala kallelser just nu?

Sedan sommaren 2025 skickas kallelse till gynekologiskt cellprov digitalt till inkorgen i 1177.se.

I november 2025 började mammografin skicka kallelsen digitalt till patienter med digital brevlåda. På sikt ska digitala kallelsen skickas till inkorgen i 1177.se. 

Vilka får vårdresebiljetten?

Vårdresebiljetten erbjuds sedan november 2025. I dagsläget erbjuds den endast till patienter som fått kallelse till mammografi, men på sikt kommer fler mottagningar att erbjuda vårdresebiljetten till sina patienter.

Varför tar det tid att införa digitala kallelser och vårdresebiljetten?

Det handlar om flera vårdsystem som ska utvecklas, testas och integreras. Införandet sker stegvis för att säkerställa hög kvalitet och en trygg övergång till digitala kallelser.

Var finns mer information om digitala kallelser och vårdresebiljett?

Läs mer om att få information digitalt från hälso-och sjukvården

Här kan du läsa mer om vårdresebiljetten