Syntolkning: Region Dalarnas logotyp.

Uppdatering 17:00 - Bussolycka i Hedemora

Pressmeddelande – 23 februari 2023

Region Dalarna har nu gått ur stabsläge. Samtliga patienter har tagits om hand och sjukvårdsinsatsen på olycksplatsen är avslutad.

En olycka med två bussar inträffade strax utanför Hedemora på förmiddagen. I de två bussarna fanns barn. Cirka 30 patienter med lindrigare skador fördes till sjukhus i Falun respektive Avesta och en allvarligt skadad fördes till Falu lasarett.

Patienter med lätta skador har också under dagen tagits om hand på Hedemora vårdcentral där akutläkare och distriktsläkare löpande har bedömt patienterna medicinskt.

Region Dalarna har hela tiden haft medicinsk kapacitet att ta hand om de skadade.

I nuläget är två patienter kvar på sjukhus, en allvarligt skadad patient (vuxen) samt en lätt skadad patient (barn).

Anhörigslussen har stängts.