Syntolkning: snötäckt gran.

Aktuellt från Region Dalarna inför nyårshelgen

Pressmeddelande – 30 december 2022

"­­Belastningen på sjukvården i länet har varit något lättare under julhelgen, med undantag för infektionsvården och intensivvården. Smittspridningen av luftvägsinfektioner är fortsatt stor och läget kan förändras snabbt, vi fortsätter följa handlingsplanen för att säkra vården över nyår" säger Åsa Dedering, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Tidigare rapporterade Region Dalarna om hög sjukfrånvaro inom vården till följd av en ökad spridning av säsongsbaserade sjukdomar, vilket försämrade en redan ansträngd bemanningssituation.

Läget har förbättrats generellt sätt, men smittspridningen av luftvägsinfektioner som influensa, covid-19 och RS-virus är fortsatt hög och skapar en hög belastning inom infektionsvården på Falu lasarett. Det råder dessutom ett ansträngt läge inom Sveriges och Dalarnas intensivvård.

Region Dalarna har sedan tidigare en handlingsplan för vårdplatsbrist med olika åtgärder, som att tillfälligt dra ned på icke tidskritik vård för att öka bemanningen där den behövs som mest. För att säkra bemanningen erbjuder Region Dalarna undersköterskor och sjuksköterskor extraersättning för extra pass till och med den 15 januari 2023.

– Vi fortsätter att omfördela resurser vid behov och prioritera akutsjukvård och vård som inte kan anstå, säger Åsa Dedering.

Information om smittspridningen i Dalarna

Spridningen av luftvägsinfektioner som covid-19, influensa och RS-virus fortsätter, samtidigt som säsongen för vinterkräksjuka nu år i gång.
– Viruset som orsakar vinterkräksjuka är mycket smittsamt och behöver tvättas bort. Handsprit räcker alltså inte. Händerna måste tvättas med tvål och vatten för att förebygga denna typ av magsjuka, säger smittskyddsläkare Fredrik Rücker.

Inför nyår är det extra viktigt att följa de råd och rekommendationer som finns för att begränsa spridningen av smittor:

• Stanna hemma vid sjukdom
  • Ta rekommenderade doser vaccin mot influensa och covid-19
  • Tvätta händerna
  • Hosta och nys i armvecket
  • Tänka på vem du träffar, äldre och små barn är extra sköra

På 1177.se finns råd till dig som till exempel har magsjuka, influensa eller covid-19.

Över 750 000 doser vaccin har getts till befolkningen i Dalarna

I dagarna är det två år sedan de första vaccinationerna mot covid-19 gavs i Dalarna
– Vi vill rikta ett stort tack till dalfolket som tagit sitt ansvar och skyddat sig mot allvarlig covid-19. Vaccinationerna fortsätter och vi uppmanar alla som inte tagit rekommenderade påfyllnadsdoser att göra det. Vi påminner även äldre och personer som tillhör riskgrupp att vaccinera sig mot influensa, säger Fredrik Rücker.