"Syntolkning: ambulans i vintermiljö"

Ambulansstationen i Sälen snart redo för verksamhet

Pressmeddelande – 2 december 2022

I början på 2023 planeras Region Dalarnas nya ambulansstation i Sälen vara i gång. ”Stationen gör att vi kan erbjuda Sälens invånare och besökare snabbare prehospital akutsjukvård” säger Hans Sandgren, 1:a linjens chef på ambulanssjukvården Malung-Sälen.

Den nya stationen ligger på västra sidan älven, nedanför fjället. Det nya läget, nära skidanläggningarna, bedöms vara en optimal utgångspunkt för ambulansutryckning. Stationen har fyra garageplatser och kommer ge utrymme för tre dygnet-runt ambulanser vid behov, jämfört med dagens två dygnet-runt ambulanser. Utöver det finns även en sjukbil.
– Den nya stationen är ett stort tillskott till Dalarnas ambulansverksamhet. Lokalerna är planerade så att de motsvarar dagens krav på arbetsmiljö och ger medarbetare goda förutsättningar att möta den växande turismen, säger Hans Sandgren.

För att säkerställa en god tillgång till medarbetare pågår nu rekrytering av ambulanssjuksköterskor.
– Vi har bra kontakt med Malung-Sälen kommun och näringslivet för att ge eventuella hitflyttade medarbetare och familjer bra förutsättningar för att bo och leva här, den som är intresserad av att jobba inom ambulansvården i fjällmiljö är välkommen att höra av sig, säger Hans Sandgren.
Ambulansstationens uppbyggnad har skett i samverkan mellan Regionfastigheter Dalarna, Peab Sverige AB och SWECO Architects.