Årets kulturpris och stipendier har delats ut

Nyhet – 15 november 2022

Under fullmäktigemiddagen den 14 november delades Region Dalarnas årliga kulturpris och fyra kulturstipendier ut.

Priset gick till Linda Karlsson, sångerska, textförfattare, pianist och kompositör. Hon har under artistnamnet Miss Li utgivit ett tiotal album samt turnerar ständigt både inom och utanför Sverige.

Motiveringen till att Linda Karlsson tilldelas kulturpriset lyder: ”Med kraft, lekfullhet och intensiv scennärvaro fångar Miss Li sin publik. Ett konstnärskap i ständig utveckling som tar nya vägar utan att förlora fotfästet, med ett budskap om att våga tro på sig själv och att få vara den man är. Med outtröttlig energi berör Miss Li oss i stunden och på djupet. ”

– Jag är väldigt glad över de ord ni skrev och jag ska låta dem stärka mig när jag känner mig lite svag. Tusen tack för det här fina priset, säger Linda Karlsson om motiveringen under sitt tacktal.

Under kvällen delades också Region Dalarnas kulturstipendier ut till fyra konstnärer som bor eller verkar i Dalarna, eller som har någon annan form av anknytning till länet. Stipendiaterna är:

• Idris Jafo, musiker. Bor och verkar i Borlänge.
  • Motivering: ”Mästerlig sazspelman som med stor öppenhet delar med sig av sin musik från Syrien, och nyfiket tar sig an Dalarnas folkmusiktradition. Idris är en musikalisk brobyggare och en nyckelperson för nyanlända musiker i Dalarna.”
  • Mattias Helje, smed. Bor och verkar i Lima i Västerdalarna.
  • Motivering: ”Med stor kunskap om äldre smide och med en unik hantverksskicklighet levandegör Mattias en del av Dalarnas immateriella kulturarv.”
  • Hanna Köpman, textilkonstnär. Från Orsa.
  • Motivering: ”I sitt examensarbete från Borås Textilhögskola gestaltar Hanna med ett tydlig eget formspråk samtida samhällsutmaningar på ett filosofiskt sätt.”
  • Ebba Eriksson, klarinettist. Från Falun.
  • Motivering: ”Klarinettist som vunnit Dalasinfoniettans båda tävlingar Musica Akustica och Dalasolist. Ebba söker ständigt nya uttryck i sitt musicerande och spås en lysande framtid inom den klassiska musiken.”

Efter pris- och stipendieutdelningen spelade Dala Pops Broder Henrik Rapp och Vilma Flood en hyllning till Miss Li.