Bedrägeriförsök där personer utger sig för att ringa från Region Dalarna

Pressmeddelande – 4 november 2022

Region Dalarna vill uppmana till försiktighet efter att personer falskt har utgett sig ringa från regionens verksamheter.
”Region Dalarna ber aldrig någon att verifiera sin identitet med mobilt BankID under ett telefonsamtal” säger Anders Nordahl, säkerhetschef i Region Dalarna.

Det har kommit till Region Dalarnas kännedom att det har inträffat bedrägeriförsök där personer utgett sig ringa från regionens verksamheter och bett den uppringde att identifiera sig via bankID.
Region Dalarna uppmanar invånare att vara uppmärksamma. Region Dalarna ber aldrig om att lämna känslig information som konto- eller bankkortsuppgifter via telefonsamtal, sms eller mejlpost.

– Vi jobbar vidare med frågan. Har du blivit utsatt för detta, polisanmäl händelsen på telefonnummer 114 14, säger Anders Nordahl.

När Region Dalarna söker invånare görs det från telefonnummer 010-249 99 90, alternativt verksamhetens egna nummer om verksamheten valt att visa det.