Nu börjar höstens vaccinationer mot covid-19 i Dalarna. De som fyller 80 år i år eller är äldre kommer att kunna boka tid för en ytterligare påfyllnadsdos, en dos fem, från och med den 24 augusti.

Dags att boka ytterligare påfyllnadsdos för de som är över 80 år

Pressmeddelande – 24 augusti 2022

– Nu när vi börjar träffas igen på arbetsplatser, skolor och fritidsaktiviteter så kan vi räkna med en ökad smittspridning av luftvägsinfektioner, inklusive covid-19. Att ta alla rekommenderade doserna vaccin är det bästa man kan göra för att skydda sig mot allvarlig sjukdom och död, säger Fredrik Rücker, smittskyddsläkare.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu en extra påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 för alla som är 65 år och äldre samt riskgrupper. De som erbjuds först i Dalarna är personer över 80 år, personer som har äldreomsorg och hemtjänst samt personer som har hemsjukvård. Påfyllnadsdosen kan tas när det gått fyra månader sedan senaste dos.
– Vi uppmanar alla att ta de rekommenderade doserna så snart de erbjuds, vänta inte på ett eventuellt uppdaterat vaccin. Region Dalarna kommer att informera om när det är möjligt för övriga invånare att boka vaccination, säger Fredrik Rücker.

Ett brev med information skickas ut till berörda invånare i Dalarna, via 1177s e-tjänster eller post.

Tid bokas på 1177.se/Dalarna. Region Dalarnas invånarsupport finns tillgänglig vid behov av hjälp med bokning. Telefonnummer: 010-249 92 88. Öppettider vardagar 08:00-12:00 samt 13:00-16:00.