Dags för ytterligare påfyllnadsdos för de som är över 65 år samt riskgrupper

Pressmeddelande – 31 augusti 2022

Från och med idag 31 augusti kan de som fyller 65 år i år eller är äldre samt riskgrupper från 18 år boka tid för en ytterligare påfyllnadsdos, en dos fem. "Det har gått mer än fyra månader sedan senaste påfyllnadsdosen rekommenderades för personer över 65 år. Därför är det nu hög tid att stärka skyddet med ännu en påfyllnadsdos", säger Fredrik Rücker, smittskyddsläkare Region Dalarna.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar en ytterligare påfyllandsdos för alla som fyller 65 år i år och är äldre samt riskgrupper från 18 år. Detta då dessa grupper riskerar i högre omfattning än övriga grupper att bli allvarligt sjuka i covid-19.

– Under vinterhalvåret räknar vi med en ökning i smittspridningen, därför är det viktigt att man tar alla rekommenderade doserna så snart de erbjuds, utan att vänta på eventuella uppdaterade vaccin, säger Fredrik Rücker.

Tid bokas på 1177.se/Dalarna. Vid bokad tid ska det ha gått fyra månader sedan senaste dos. Region Dalarnas invånarsupport finns tillgänglig vid behov av hjälp med bokning. Telefonnummer: 010-249 92 88. Öppettider vardagar 08:00-12:00 samt 13:00-16:00.

– Det finns gott om möjligheter att vaccinera sig i Dalarna. Vårdcentralerna har hög kapacitet och kan erbjuda alla rekommenderade doser, säger Olof Ehrs, vaccinationssamordnare Region Dalarna.