Syntolkning: snötäckt vinterlandskap i Dalarna

Dalarna först i Sverige att införa gemensamt högkostnadsskydd för hjälpmedel

Pressmeddelande – 2 januari 2023

Den 1 januari infördes nya patientavgifter och ett nytt högkostnadsskydd för hjälpmedel i Dalarna. ­”Det nya högkostnadsskyddet är gemensamt för kommun och region, vilket innebär att de som använder hjälpmedel får sina avgifter registrerade i samma högkostnadsskydd oavsett var hjälpmedlet förskrivs” säger Katarina Nordin Kajblad, projektledare Dalarnas Hjälpmedelscenter.

Högkostnadsskyddet för hjälpmedel ligger på 1 300 kronor och fungerar på liknande sätt som högkostnadsskyddet för sjukvård. Den som har betalt 1 300 kronor i hjälpmedelsavgift under en period på mindre än tolv månader får ett så kallat frikort. Frikortet innebär att inga fler avgifter för hjälpmedel kommer att plockas ut under resten av tolvmånadersperioden, räknat från första förskrivningen av ett hjälpmedel.

– Att regionen och samtliga länets kommuner fattar ett gemensamt beslut är unikt och välkomnas av brukarorganisationerna. Det har tidigare funnits stora prisskillnader mellan olika hjälpmedel, högkostnadsskyddet ger ett pristak för de brukare som är i behov av många hjälpmedel och innebär att alla som har förskrivna hjälpmedel behandlas lika, säger Lisbeth Mörk Amnelius (DSP), ordförande för hjälpmedelsnämnden.

Hanteringen av högkostnadsskydd och frikort är elektronisk; så kallat e-frikort. När gränsen för frikort nåtts informeras patienten om det. Patienten behöver alltså inte själv samla stämplar till sitt frikort.

För mer information besök Högkostnadsskydd för hjälpmedel i Dalarna - 1177