Data- och informationssäkerhet i fokus den 10 oktober

Nyhet – 10 oktober 2022

Den 10 oktober invigs Region Dalarnas årliga informationssäkerhetsvecka med föreläsningar på Falu lasarett. ”Särskilt fokus ligger på personalsäkerhet och på hur medarbetare kan skydda egen och organisationens information” säger Anna-Karin Brusquini, informationssäkerhetsstrateg.

Oktober är den Europeiska cybersäkerhetsmånaden, en årlig kampanj för att belysa data- och informationssäkerhet. Region Dalarnas informationssäkerhets- och beredskapsfunktion uppmärksammar kampanjen genom att för femte året i rad anordna Informationssäkerhetsveckan, under vilken deltagare kan få konkreta råd om hur de kan värna och skydda organisationens känsliga information. Under måndagen invigs veckan med två föreläsningar med externa gäster på Falu lasarett.

Carolina Angelis, expert inom Human Threat Intelligence med bakgrund inom den svenska underrättelsetjänsten, berättar mer om vikten av personalsäkerhet under föreläsningen Personalsäkerhet – samhällets motståndskraft kontra cyberattacker & den mänskliga faktorn.
–Cybersäkerhet och informationssäkerhet handlar inte bara om IT och teknik. Brandväggar, virusskydd, separata IT-system och så vidare är nödvändiga och säkerhetshöjande åtgärder men hjälper inte mycket om någon på insidan öppnar dörren för angriparen, säger Carolina Angelis.

Under föreläsningen Informationssäkerhet – varför berör det mig? Fördjupar sig Tobias Ander, informationssäkerhetsstrateg på Örebro kommun Örebro och före detta Chief Information Security Officer på Transportstyrelsen, i hur medarbetare kan agera för att bidra till att skydda sin, verksamhetens och medborgarnas information.
– Pandemins snabba digitalisering tillsammans med den oroliga situationen i världen gör det än mer aktuellt att vi alla är en del av att skydda våra medborgares information och rättigheter, säger Tobias Ander.