Födelsecentrum Dalarna deltar i studie om sen avnavling

Pressmeddelande – 23 september 2022

Förlossningen och neonatalavdelningen på Falu lasarett medverkar från nästa vecka i en studie för att utvärdera sen avnavling vid akut omhändertagande av nyfödda barn. ”Genom att undvika att navelsträngen klipps direkt behöver barn och mor inte separeras från varandra”, säger Andreas Odlind, Neonatolog Region Dalarna.

När ett barn föds medtaget och behöver ett akut omhändertagande efter förlossningen klipps navelsträngen direkt och det nyfödda barnet tas till ett angränsande rum för att bli omhändertaget medan den nyförlösta mamman är kvar på förlossningsrummet. Födelsecentrum Dalarna medverkar just nu i SAVE*-studien för att undersöka om det nyfödda barnet återhämtar sig bättre om navelsträngen inte klipps och omhändertagandet i stället sker nära mamman.

– Att undvika separation av barn och mor, är något som genomsyrar all vård av nyfödda barn och mammor vid Födelsecentrum Dalarna, säger Andreas Odlind som är Neonatolog på Neonatavdelningen på Falu lasarett.

– I studien vill vi se hur nyfödda barn mår och utvecklas om det akuta omhändertagande sker utan att navelsträngen klipps direkt och att man istället låter blodet från moderkakan komma över till barnet innan avnavling, det som ibland kallas sen avnavling. Om navelsträngen inte klipps akut behöver barn och mamma inte heller att separeras.

SAVE-studien drivs från Region Skåne. Ett flertal sjukhus i Sverige deltar sedan tidigare i studien.

* Sen Avnavling vid behov av Ventilation.