Syntolkning: Jonatan Alamo Block

Jonatan Alamo Block blir Region Dalarnas planeringsdirektör

Pressmeddelande – 20 december 2022

Jonatan Alamo Block tillträder tjänsten som Region Dalarnas planeringsdirektör den 1 februari 2023. Han arbetar för närvarande som sektionschef på Sveriges kommuner och Regioner (SKR).

Jonatan Alamo Block är 50 år och har tidigare arbetat bland annat som kommunchef i Hofors kommun och skolchef i Falu kommun. Han har en bakgrund som lärare och utredare.
– Att få axla ett sådant här uppdrag i ett uppstartskede och vara med och bygga upp en ny organisation är en spännande utmaning, säger Jonatan Alamo Block.

För närvarande är han sektionschef på SKR där han ansvarar för en sektion som arbetar med styrning och verksamhetsutveckling samt frågor som rör effektivitet och digitalisering.
    – Efter att ha jobbat med nationella frågor i ett och ett halvt år ser jag nu fram emot att komma nära det lokala arbetet igen. Det känns rolig att få verka i och för Dalarna, som är mitt hem, och möta mycket kompetenta medarbetare. Tillsammans kan vi göra något bra, säger Jonatan Alamo Block.

Tjänsten som planeringsdirektör är nyinrättad

Rollen som planeringsdirektör är en nyinrättad tjänst inom Region Dalarna och omfattar ansvar som att driva och utveckla organisationsövergripande verksamhetsstyrning och uppföljningsprocesser. Planeringsdirektören ska också stödja regiondirektören i det strategiska arbetet med planering, utredning och uppföljning.