Syntolkning: Magnus Thureson

Magnus Thureson är Region Dalarnas nya vårdvalschef

Pressmeddelande – 24 maj 2023

Magnus Thureson tillträder tjänsten som chef för vårdvalenheten i Dalarna den 7 augusti 2023. Han arbetar för närvarande som verksamhetsutvecklare på hälsovalskontoret i Region Gävleborg.

Magnus Thureson är 51 år och har tidigare arbetat bland annat som chef på Hälsovalskontoret i Gävleborg och som verksamhetscontroller på vårduppdragsenheten i Region Uppsala. Han har en bakgrund som sjuksköterska.

– Jag glad över att vi har rekryterat en vårdvalschef med en så gedigen och bred erfarenhet från vårdvalsområdet som Magnus Thureson besitter. Det är ett även ett fint bevis för att regionen är en attraktiv arbetsgivare, säger regiondirektör Anna Thörn.

Magnus Thureson är för närvarande verksamhetsutvecklare på hälsovalskontoret i Region Gävleborg. Där arbetar han bland annat med kunskapsstyrning inom primärvården samt med förändringar vad gäller listningstjänster och val av hälsocentral. Magnus har även arbetat med de nationella taxorna under många år.

– Det ska bli spännande att arbeta i Region Dalarna och förhoppningsvis kunna bidra till att utveckla de olika vårdvalen och samtidigt kunna lära något nytt själv, säger Magnus Thureson.