Syntolkning: Barn lyssnar på vuxen som läser bok

Nu är det premiär för Dalabiblioteken – först ut är Falun

Pressmeddelande – 19 januari 2023

Nu blir det lättare att låna från alla Dalarnas folkbibliotek när länets kommuner fördjupar sitt samarbete och Falun är först ut att ansluta till det nya systemet. ”På ett och samma bibliotekskort får invånarna tillgång till hela det gemensamma utbudet från alla bibliotek”, säger Ann-Sofie Köpmans, samordnare för Dalabiblioteken.

På den nya gemensamma webbplatsen dalabiblioteken.se kommer invånarna att ha möjlighet att låna alla böcker, filmer och tidskrifter som finns på länets olika folkbibliotek. Allt kan hämtas ut på det folkbibliotek man önskar. Webbplatsen kommer även att erbjuda e-böcker, e-ljudböcker och strömmande film.

Biblioteken kommer ansluta ett och ett till den gemensamma bibliotekskatalogen och webbplatsen. Biblioteken i Falun är först ut och i slutet av maj kommer samtliga folkbibliotek att vara en del av Dalabiblioteken.

Turordning med öppningsdatum

• Falun 26/1
  • Hedemora 16/2
  • Avesta 23/2
  • Ludvika 2/3
  • Smedjebacken 9/3
  • Mora, Orsa, Älvdalen 16/3
  • Rättvik 23/3
  • Borlänge 30/3
  • Säter 6/4
  • Gagnef 20/4
  • Vansbro 27/4
  • Malung-Sälen 5/5
  • Leksand 11/5

– Denna samverkan ger biblioteken kraft och möjligheter att hjälpas åt på flera olika sätt. På så sätt stärks också bibliotekens utvecklingskraft inför framtiden, säger Maria Törnfeldt, länsbibliotekschef.

Biblioteken kommer att ha stängt några dagar för förberedelse inför att de öppnar. Varje bibliotek kommer att informera om när de stänger respektive öppnar.

Stärka bibliotekens utveckling

Region Dalarna har genom Länsbibliotek Dalarna sedan flera år stöttat samverkansprojektet mellan kommunerna genom samordning, förankring och ekonomiskt stöd.

Biblioteken ska verka för demokratin och främja litteraturen

I den svenska bibliotekslagen fastställs det att biblioteken ska ”verka för det demokratiska samhällets utveckling” genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Biblioteken ska också främja litteraturens ställning och finnas tillgängliga för alla. Att biblioteken i Sverige ska samarbeta lyfts även det i bibliotekslagen.

Om folkbiblioteken i Dalarna

I Dalarna finns ett huvudbibliotek i varje kommun och i några kommuner finns även filialbibliotek. Sammanlagt finns därmed 41 biblioteksenheter i Dalarna. I två av kommunerna finns det dessutom bokbuss.

Biblioteken har tillsammans 1,4 miljoner fysiska medier, exempelvis:

• 170 000 böcker på utländska språk
  • 2 000 tidningar och tidskrifter
  • 23 000 filmer

I bibliotekens utbud av e-medier ingår:

• 750 000 e-böcker och e-ljudböcker
  • 60 000 e-filmer

Tillsammans ordnar biblioteken ungefär 2 000 aktiviteter under ett år.

Kontaktuppgifter

• Ann-Sofie Köpmans, samordnare Dalabiblioteken, Länsbibliotek Dalarna, 072-084 96 10, e-post: annasofie.kopmans@regiondalarna.se
  • Maria Törnfeldt, länsbibliotekschef, Länsbibliotek Dalarna, 072-143 80 37, e-post: maria.a.tornfeldt@regiondalarna.se