Syntolkning: Kvinna som håller en mobiltelefon

Nu börjar Region Dalarna skicka fakturor via Kivra

Nyhet – 16 december 2022

Alla som är anslutna till Kivra får regionens fakturor direkt i sin digitala brevlåda. Ingen annan patientinformation kommer att skickas den vägen.

Från den 15 december skickar Region Dalarna ut kundfakturor till den digitala brevlådan Kivra. Det innebär att alla som är anslutna till Kivra får fakturor från Region Dalarna direkt till sin digitala brevlåda. Det är endast fakturor som Region Dalarna kommer att skicka via Kivra, ingen annan patientinformation kommer att skickas den vägen.

Personer ej anslutna till Kivra

För personer som inte är anslutna till Kivra fortsätter Region Dalarna att skicka faktura till internetbank (e-faktura) eller pappersfaktura (via post). Det finns också möjlighet att ansluta till autogiro för att förenkla betalningar.

Påverkar inte kassahantering

Anslutningen till Kivra påverkar inte regionens kassahantering. I samtliga receptioner kan patienten fortsätta att betala med kort som vanligt. Flera mottagningar erbjuder idag även Swish. Regionen ser i första hand att betalningar görs med kort.

Bakgrund Kivra

Region Dalarna väljer att samarbeta med den digitala brevlådan Kivra som en åtgärd för att fortsätta att minska antalet pappersfakturor. Kivra har funnits sedan 2011 och hjälper Sveriges invånare, företag och myndigheter att bli mer digitala. Varannan svensk (5 miljoner) använder idag Kivra.