Nu erbjuds personer 18-64 år en ytterligare påfyllnadsdos mot covid-19

Pressmeddelande – 21 september 2022

Från och med idag den 21 september kan alla som är äldre än 18 år boka tid för en ytterligare påfyllnadsdos.
– Vi har en god kapacitet för vaccination, både på vårdcentraler och via drop-in. Därför öppnar vi nu upp möjligheten att boka in sig även för denna grupp, säger Olof Ehrs, vaccinationssamordnare.

Det finns i nuläget ingen allmän rekommendation att vaccinera sig med en andra påfyllnadsdos för gruppen 18-64 år. Detta då de allra flesta har ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och död när de vaccinerat sig med tre doser. Det kan dock finnas olika skäl till att vilja vaccinera sig med en ytterligare dos.

– De som börjar närma sig 65 år eller lever nära någon som har en ökad risk att bli allvarligt sjuk av covid-19 kan exempelvis känna behov av att ta en andra påfyllnadsdos. Vi kan också se att den som tagit en påfyllnadsdos blir mindre sjuk i det fall man blir smittad, eftersom skyddet minskar med tiden, säger Fredrik Rücker, smittskyddsläkare.

Tid för vaccination bokas på 1177.se/Dalarna. Här hittar du även aktuella drop- in tider. Region Dalarnas invånarsupport finns tillgänglig vid behov av hjälp med bokning. Telefonnummer: 010-249 92 88. Öppettider vardagar 08:00-12:00 samt 13:00-16:00. Det går bra att ta en ytterligare dos när det gått minst fyra månader sedan sista vaccinationen.

Om ingen tid för vaccination finns på den valda vårdcentralen kan invånaren boka tid på en närliggande vaccinationsplats.

Läs mer på: 1177.se/Dalarna