Syntolkning: Region Dalarnas logotyp

Parterna överens om prövotid för biträdande smittskyddsläkaren

Pressmeddelande – 22 februari 2023

Efter långdragna överläggningar är nu Region Dalarna och Läkarförbundet överens om framtiden för den biträdande smittskyddsläkaren Gustav Backlund. Med Backlunds anställningsavtal i botten har parterna kommit överens om en prövotid på sex månader.

Region Dalarna, Läkarförbundet och Gustav Backlund är överens om att han har kvar sin befattning som biträdande smittskyddsläkare, men med en prövoperiod från 2023-02-22 till 2023-08-30. Under perioden kommer Gustav Backlund inte att vara aktiv i tjänsten som biträdande smittskyddsläkare.

- I nuläget är det inte lämpligt att Gustav Backlund är aktiv som biträdande smittskyddsläkare. Vi har nu kommit överens om en prövoperiod. En smittskyddsläkare är en läkare som har en speciell roll med myndighetsutövande befogenheter. Därför ställer vi särskilda krav på en smittskyddsläkare, säger regiondirektör Karin Stikå-Mjöberg.

Från 2023-08-30 återgår Gustav Backlund som biträdande smittskyddsläkare med de arbetsuppgifter som den ordinarie smittskyddsläkaren tilldelar honom.

- Det har varit viktigt för oss och för Gustav att han kvarstår i sin tjänst som biträdande smittskyddsläkare. Vi ser det som en stor vinst för Gustav personligen men också för Region Dalarnas smittskyddsarbete. Under processens gång har vi haft olika meningar om vad som är förtroendeskadligt, men vi känner oss nöjda med förhandlingens utgång. Vi har kämpat för en arbetsrättsligt korrekt förhandling och belyst vikten av ett professionellt bemötande, säger Daniel Svedin från Dalarnas läkarförening.

Gustav Backlunds anställning som ST-läkare på laboratoriemedicin kvarstår som vanligt under prövoperioden och påverkas inte.

Mer information:

Regiondirektör Karin Stikå-Mjöberg, 070-686 38 20