Region Dalarna finansierar deltagare till Emax Sverige

Pressmeddelande – 3 augusti 2022

Region Dalarna finansierar för sjunde året i rad deltagande till Emax Sverige – ett event för landets främsta entreprenörer. I år deltar Vera Ulveström och Albin Mårtensson som båda har vunnit SM i Ung Företagsamhet.

För sjunde året i rad finansierar Region Dalarna ett antal stipendiater till Emax Sverige som är ett årligt event för 100 av Sveriges främsta unga entreprenörer, 18-20 år. Under fyra dagar får deltagarna ta del av inspirationsföreläsningar och nätverksaktiviteter samt tävla i Emax Challenge. I tävlingen ska de unga entreprenörerna ta fram affärsidéer kopplade till FNs globala mål. Från Dalarna deltar i år Vera Ulveström och Albin Mårtensson.

SM-vinnare i Ung Företagsamhet

Vera Ulveström är före detta UF-företagare och vinnare i UF SM 2022 i kategorin ”Årets Säljare”. Albin Mårtensson är före detta UF-företagare och vinnare i UF SM 2022 i kategorin ”Årets Innovation”.

– Emax gav mig en förändrad och mer positiv syn på entreprenörskap och dess stora möjligheter. SM-vinsten boostade mitt självförtroende. Tillsammans med erfarenheterna och Emax stora nätverk är mitt mål att starta företag i Dalarna inom några år, säger Vera Ulveström.

– Utifrån mitt UF-företag och min innovation startar jag nu ett aktiebolag tillsammans med en kompanjon. Den inspiration, de lärdomar och Emax stora nätverk ger mig energi att låta företaget växa långt utanför Dalarnas gränser, menar Albin Mårtensson.

Föder drivna unga företagare

Ung Företagsamhet utbildar gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Organisationen har varit aktiv i Dalarna sedan 1992. Under läsåret 2021/2022 startade 365 UF-företag i länet. Av dessa bärgades två guldmedaljer och tre silvermedaljer på årets SM i Ung Företagsamhet.

– Starkt entreprenörskap är av stor vikt för Dalarnas fortsatta utveckling och de utmaningar vi möter. Att ungdomarna i Dalarna lyfter fram länet på det här sättet är otroligt glädjande men även betryggande för framtiden. Vi ser även att många UF-företag drivs utifrån viljan att påverka samhället till det bättre. Heja Dalarnas unga!, lovordar Mikael Källman, strateg entreprenörskap, Region Dalarna.

– Jättekul att vi återigen får visa vilka begåvade och drivna unga företagare vi har i Dalarna. Det kan vi även se i alla SM-vinster i Ung Företagsamhet Dalarna tagit hem genom åren, säger Ulf Thored, projektledare Ung Företagsamhet Dalarna.

Kontakt

• Mikael Källman, strateg entreprenörskap, Region Dalarna, tel. 023-77 70 79; e-post: mikael.kallman@regiondalarna.se
  • Ulf Thored, projektledare Ung Företagsamhet Dalarna, tel. Tel: 072-734 55 44; e-post: ulf.thored@ungforetagsamhet.se