Syntolkning: Region Dalarnas logotyp

Region Dalarna lämnar stabsläge efter störningar i IT-system

Pressmeddelande – 13 augusti 2023

På söndagsmorgonen den 13 augusti gick Region Dalarna upp i stabsläge på grund av störningar i vissa IT-system. Regionen har säkerställt att alla verksamhetskritiska system är i gång och att reservrutiner fungerar, och lämnar därmed stabsläge.

Störningarna i IT-systemen beror på problem med kylningssystemet i ett av serverrummen, som lett till att rummet blivit överhettat. Felsökning har gjorts och visar på läckage i en säkerhetsventil.

Arbete fortsätter för att åtgärda problemet.

– Vår bedömning är att patientsäkerheten inte har äventyrats under den här händelsen, och vi har inte fått några uppgifter om någon kritisk påverkan på vården. I övrigt behöver vi följa upp händelsen för att få hela bilden och säkerställa normal drift, säger Helena Strandberg, IT-direktör.