Rekrytering av ny regiondirektör inleds

Pressmeddelande – 26 oktober 2022

Region Dalarna går inom kort ut och annonserar efter ny regiondirektör. Rekryteringsprocessen beräknas vara klar i början av nästa år. "Nuvarande regiondirektörs förordnande går snart ut, och vi kommer därmed i enlighet med tidigare planering påbörja rekryteringen av en ny", säger regionstyrelsens ordförande Elin Norén (S).

Karin Stikå-Mjöberg kvarstår som regiondirektör tills en efterträdare är på plats. Därefter stannar hon kvar i regionen som biträdande regiondirektör, i enlighet med tidigare överenskommelse.

– Till dess att en ny regiondirektör är på plats har Karin Stikå-Mjöberg fullt mandat att leda organisationen framåt. Vi ser detta som ett utmärkt tillfälle att skapa en ordnad övergång, där Karins stora erfarenhet används. På så sätt säkrar vi kontinuitet och kompetens, något som är särskilt viktigt i en orolig tid i vår omvärld, säger Elin Norén.

Kvalifikationer
– Vi söker en regiondirektör som har gedigen ledarerfarenhet och en stor strategisk förmåga. Som regiondirektör har man ansvar för att driva och utveckla regionens verksamhet som helhet, och det förutsätter en engagerad ledare med erfarenhet från arbete i en komplex organisation, säger Elin Norén.