Uppdatering 14:00 - Bussolycka i Hedemora

Pressmeddelande – 23 februari 2023

En olycka med två bussar inträffade strax utanför Hedemora på förmiddagen. Region Dalarna är i stabsläge, så väl regionalt som lokalt i Avesta och Falun.

I de två bussarna fanns barn. I nuläget är 1 patient allvarligt skadad och vårdas på Falu lasarett. Cirka 30 patienter med lindrigare skador fördes till sjukhus i Falun respektive Avesta. Många av dessa har lämnat sjukhusen.

Patienter med lättare skador har under dagen tagits om hand på Hedemora vårdcentral där akutläkare och distriktsläkare löpande har bedömt patienterna medicinskt.

Region Dalarna har hela tiden haft medicinsk kapacitet att ta hand om de skadade.

Den tidigare uppmaningen att – om möjligt – undvika att söka vård på akutmottagningen vid Avesta lasarett gäller inte längre. Akutmottagningen arbetar som vanligt.

Anhörigsluss öppnad
Anhöriga till inblandade i bussolyckan i Hedemora kan ringa anhörigslussen på telefon 0250-49 32 32