Vill du veta mer om e-tjänsterna på 1177.se?

Nyhet – 7 oktober 2022

Under eMedborgarveckan åker Region Dalarna på miniturné i länet för att ge dalfolket chansen att lära sig mer om e-tjänsterna på 1177.se. ”Många ärenden som inte är akuta kan skötas via e-tjänsterna, till exempel kan man få recept förnyade eller skicka meddelade till mottagningar dygnet runt”, säger Jessica Bäcklund, chef vid digitaliseringsavdelningen.

Mellan den 10 och 16 oktober genomförs eMedborgarveckan i Sverige. Syftet är att öka den digitala delaktigheten, öka användningen av och kunskapen om e-tjänster samt att skapa tillfälle för dialog mellan e-tjänsteutvecklare och användarna. Under denna vecka kommer representanter från Region Dalarna besöka flera bibliotek i länet för att ge invånarna möjlighet att lära sig mer om de e-tjänster som 1177.se erbjuder.

• Region Dalarna finns på plats följande datum och tider:
  • Borlänge stadsbibliotek 10 oktober kl. 13:00-16:30
  • Hedemora stadsbibliotek 11 oktober kl. 13:00-15:00 Säter stadsbibliotek 12 oktober kl. 14:00-17:00
  • Rättvik stadsbibliotek 13 oktober kl. 13:00-15:00

–Region Dalarna ska arbeta för ökat inflytande och tillgänglighet och på det här sättet hoppas vi kunna öka den digitala delaktigheten genom att fler använder e-tjänsterna, säger jessica Bäcklund.

Användandet av e-tjänster skapar bättre förutsättningar för en tillgänglig och jämlik vård,

–När fler använder e-tjänsterna frigörs till exempel telefontider för de invånare som verkligen behöver få telefonkontakt med våra sjuksköterskor på vårdcentralerna. De som använder de digitala tjänsterna bidrar på så sätt till ökad tillgänglighet för dem som tycker det är svårt med den nya tekniken eller som av någon anledning inte har möjlighet att använda sig av e-tjänsterna, säger Jessica Bäcklund.

Förutom att svara på frågor om e-tjänsterna på 1177.se, finns det tillfälle att träffa representanter från Region Dalarnas invånarsupport. Supporten kan till exempel guida i användningen av digitala tjänster eller hjälpa med att boka vaccinationstid för covid-19.

E-tjänster på 1177.se

www.1177.se finns råd om hälsa och vård samt möjlighet att logga in för att utföra e-tjänster. För medicinsk rådgivning ska du i första hand kontakta 1177 på telefon, eller din vårdcentral.

Genom att logga in på 1177.se går det att:

• boka tid
  • av- och omboka tid
  • förnya recept och hjälpmedel
  • läsa journal
  • hantera läkarintyg