Stadsparken är allas park – nytt konstprojekt invigs

Nyhet – 13 oktober 2022

Idag 13 oktober invigdes Region Dalarnas konstprojekt Lager på lager. "Stadsparken är full av minnen, berättelser och upplevelser. Historier och röster lyfts fram för att uppmärksamma parkens betydelse för Falun då och nu” säger Helena von Bergen, verksamhetsutvecklare på Bild och form Dalarna.

Invigningen i Stadsparkens öppnades med en spelning av Frostbrunnssextetten i paviljongen och en konstinstallation av Karin Ferner. Kultur- och bildningsnämndens ordförande Mursal Isa (MP) medverkade för att hälsa välkomna.
– Utan kultur är vi identitetslösa. Kulturen och konstens stärker också livskvalité hos oss människor, säger Mursal Isa.

Även fastighetsförvaltare Marika Bladin deltog för att beskriva de uppgraderade planerna för förvaltningen av parken.
– Stadsparken är i behov av en fungerande struktur och en förvaltningsplan. Det handlar om att skilja tydligt mellan skog och park, utveckla stigar och mötesplatser och göra parken mer tillgänglig och trygg för besökare och förbipasserande, säger Marika Bladin.

Under invigningen samtalade verksamhetsutvecklare Helena von Bergen, koreograf Anna Asplind, biolog Anders Telenius och journalist Albin Boman om deras gemensamma konstprojekt Min Stadspark, som är en del av Lager på lager. Moderator var Anette Stengård, enhetschef Bild och from Dalarna.

Konstverken som invigts kommer finnas i parken året om, och kan upplevas av alla som önskar.

Mer om Min Stadspark

Min Stadspark är ett tvärdisciplinärt arbete som genomförts i Stadsparken under 2021-2022. Koreografen Anna Asplind, biologen Anders Telenius och journalisten Albin Boman har utifrån sina olika perspektiv fördjupat sig i såväl sociala som historiska, ekologiska och personliga berättelser.

• Koreografen Anna Asplind har skapat en upplevelsepromenad som startar vid paviljongen och upplevs i hörlurar. Ljudverket har skapats tillsammans med ljudkonstnären Tomas Björkdal.
    Lyssna på upplevelsepromenaden
  • Journalisten och poddproducenten Albin Boman har intervjuat människor som använder, verkar, inspireras av och vistas i parken.
    Lyssna på intervjuer
  • Biologen Anders Telenius har genomfört en undersökning av växt- och djurlivet i stadsparken samt sammanställt en beskrivning av parkens olika naturtyper och vegetation ur ett historiskt och samtida perspektiv.
    Läs rapporten

Läs mer om projektet här:
Lager på lager - Region Dalarna