Privatpersoner, företag och föreningar i Dalarna kan få råd av kommunernas oberoende energi- och klimatrådgivare att bli mer energismarta och minska energianvändningen.

Vill du ha hjälp att minska din energikostnad?

Nyhet – 22 september 2022

Du som bor i Dalarna kan ta kontakt med någon av kommunernas oberoende energi- och klimatrådgivare för att få hjälp. Såväl privatpersoner som företag och föreningar kan få råd för att bli mer energismarta och minska energianvändningen. Servicen är kostnadsfri.

Energirådgivaren kan bland annat hjälpa dig med frågor om energieffektivisering, uppvärmning, solenergi, elbilar och elavtal. Du kan till exempel få råd om:

• Hur du kan minska energianvändningen och kostanden i ditt hem.
  • Vilka för- och nackdelar det finns med olika uppvärmningssystem.
  • Vad du bör tänka på när du ska renovera eller bygga nytt.
  • Vilka aktuella bidrag och stöd det finns att söka på energiområdet.

Ta kontakt med energi- och klimatrådgivare

På Energi- och klimatrådgivningen Gävleborg/Dalarnas webbplats kan du hitta kontaktuppgifter till klimat- och energirådgivare i Dalarnas kommuner. Vissa perioder har rådgivarna har mycket att göra och det kan då dröja en stund att komma fram. Ta därför gärna kontakt med energirådgivaren genom att skicka en e-post med dina frågor.

Kontaktuppgifter energi- och klimatrådgivare i Dalarna

Om Energi- och klimatrådgivningen

Inom Regionala utvecklingsförvaltningen (RUF) på Region Dalarna finns en regional utvecklingsledare som ansvarar för att samordna, coacha och utveckla länets energi- och klimatrådgivare.

Energi- och klimatrådgivning är en opartisk och kostnadsfri service från din kommun som kan hjälpa privatpersoner, företag och organisationer att energieffektivisera, välja förnybar el och hitta klimatsmarta lösningar. Den kommunala energi- och klimatrådgivningen finansieras helt eller delvis med bidrag från Energimyndigheten.

Energi- och klimatrådgivningen är en av flera insatser för att nå målen i Dalarnas energi- och klimatstrategi.